A Study on the Promotion of Curriculum & Design Department through Marketing Strategy

디자인학과 경쟁력 제고와 커리큘럼 활성화를 위한 마케팅 전략 방안에 관한 연구

  • Published : 1999.08.01

Abstract

Today when an age of unlimited competition is being ushered in, we are witnessing a Domino phenomenon driving many companies into insolvency due to the control of IMF bailout program and national management crisis. Amid such an extreme vortex, our companies are struggling hared to survive the crisis. As it is, it is very difficult for domestic companies to invest their capitals in the development of new technologies as they did in the past. Particularly, as knowhow or information regarding new technologies or products are databased or computerized enough to allow for its easier sharing or transmission, the conventional competitive edges are being dismissed more and more. Under such circumstances, the industrial design may be the best strategy or means for domestic companies to surmount their management crisis. For an industrial design may help to create a higher added value with a shouter-term investment or effort than other types of research and development efforts. In order to realize such a higher added value of the industrial design with a shorter-term investment, it is required to establish an educational system which can continue to supply the quality design professionals armed with sense of creativity and practical applicability. Only when such an educational system has been established, our companies can afford to advance into the world markets with their unique designs produced by their professional designers. With such a basic conception in mind, this study was aimed at providing for the data useful to establishment of a scientific and systematic industrial design education system or the prerequisite for development of our industrial designs. To this end, the educational system of domestic and foreign college design departments were investigated and analyzed, while researcher's experience at a design department of Yuhan college (hereunder called 'Y' college) were used. Based on the results of investigation and analysis, marketing strategies for design departments are put forwards together with a new pedagogic method of bringing up professional industrial designers through reinforcement of the design department curriculum.

세계 무한 경쟁시대를 맞이하고 있는 지금 우리는 최근에 불어 닥친 IMF 한파와 국가적 경영위기 속에 많은 기업들이 도산의 도미노 현상을 겪고 있고, 이러한 격변의 소용돌이 속에서 우리의 기업들은 '存續' 이라는 것 자체를 마치 지상 최대의 과제인 것처럼 여기고 있다. 따라서 이제는 과거처럼 기업의 경쟁력 제고를 위한 새로운 종전과는 달리 새로운 기술이나 신제품에 대한 노하우나 지적가치는 정보화의 급속한 진전으로 다자간의 공유나 전이가 보다 용이해짐에 따라 시장에서의 경쟁적 우위가 점차 퇴색되어 가고 있다. 그러므로 이런 관점에서 비추어 볼때 산업디자인은 기업들이 경영위기를 극복하는 최선의 전략이자 수단이라 할 수 있을 것이다. 왜냐하면 디자인 개발은 다른 분야의 연구나 개발에 비해서 단기적인 투자와 노력만으로도 고부가 가치를 창출시킬 수 있기 때문이다. 하지만 단기간의 투자에 의한 디자인 개발의 근복적인 밑바탕에는 끊임없는 창조성과 실전감각을 갖추고 있는 인재를 공급할 수 있는 교육제도를 다져 놓아야 한다. 이러한 토대 위에 서만이 우리의 고유한 독창적 디자인을 세계속에 떨칠 수 있는 일류 디자이너 배툴을 기대할 수 잇는 것이다. 따라서 본 연구는 국내 산업 디자인 발전의 가장 핵심적인 교육분야의 과학적이고 체계적인 확립을 위하여 국내 대학 디자인학과의 교육제도와 선진 외국 대학 디자인학과의 교육제도를 조사·분석하였으며, 본 연구자가 재직중인 유한대학)이하 'Y대학'이라 칭함) 디자인학과의 경쟁력을 제고시키기 위함이다. 더나아가 디자인학과의 마케팅 전략 방안 수립을 통하여 디자인 전문인력 양성을 위한 커리큘럼 활성화를 꾀하고 새로운 교육방향을 제시하고자 한다.

Keywords