The Effects of Dramatic Play on the Children's Self Concept and Their Hyperactivities

극화놀이가 유아의 자아개념 및 과잉행동에 미치는 영향

  • 이정숙 (한양대학교 소비자·가족 주거학과)
  • Published : 1999.03.01

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of dramatic play on the hyperactive-children's self concept and their hyperactivities. The subjects for this study were 144 five-year old children of Y kindergarten in Seoul. Through the Teacher-Questionary modified by Koung-ja OH(1986) 26 children were assigned to the experimental group and the control group 13 hyperactivity-children (boy:11 girl:2) in the experimental group had dramatic play of which the main themes were positive self concept formation. but the 13 children(boy:11 girl: 2) in the control group did not any dramatic activities. Experimental procedures for the self concept test and the hyperactivity test were pre-test experimental treatment and 2 times post-test by 2 months. Self concept test used for pre-test and post-test was The data was analysed using t-test and paired t-test. The result are as follows: 1. In the pre-test for self concept the scores of the control group showed higher than that of the expe imental group. But there were significantly increased difference between pre-test and the first post0-test in the experimental group. 2. In the second post-test for self concept of the experimental group after 2 months there were no significant differences between the first post-test and the second post-test. 3. In the hyperactivity test there were no significant differences in the control group,. But the experimental group showed decreased hyperactivities in the first post-test. 4. In the second post-test for the hyperactive-children's hyperactivities in the experimental group after 2 months there were no significant differences between the first post-test and the second post-test The dramatic play influenced on the hyperactive-children's self concept positively and the decrease of hyperactive-children's hyperacivities.

Keywords

References

  1. 학습장애아교육 강위영;정대영
  2. 유아의 과잉행동과 치료 김동성(번역)
  3. 유아동작교육 김은심
  4. 극화놀이가 유아의 자아개념 형성에 미치는 영향 김영애
  5. 유아의 상상놀이에 관한 일 연구 김온기
  6. 아동의 개인특성과 주의결핍과잉행동 장애와의 관계 김태기
  7. 대학생들에게 내재되어 있는 전래동화의 심리적 특성분석-등장인물을 중심으로- 김현주
  8. 주의결핍 과잉행동아의 내외통제성 및 자아개념 특성에 관한 연구 김효선
  9. 3,4,5세 유아의 자아개념 발달에 관한 연구 김재봉
  10. 과잉행동아가 지각한 교사상이 학습태도에 미치는 영향 박종락
  11. 아동문학론 박화목(번역)
  12. 동화를 이용한 역할놀이가 유아의 자아개념형성에 미치는 영향 변경이
  13. 과잉행동아의 정서적 특성과 학업 성취도에 관한 연구 송규옥
  14. 부모의 양육유형이 아동의 과잉행동과 자아개념에 주는 영향 성현효
  15. 유아교육개론 신연식
  16. 과잉행동아 판별척도 구성을 위한 예비적 연구 심언희
  17. 역할놀이가 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향 안양숙
  18. 주제와 통합된 극놀이 영역이 유아의 놀이행동 및 상호주관성에 미치는 영향 엄정애
  19. 대한신경정신의학회 추계학술대회발표 v.8 no.1 ADHD 평가 도구로서의 단축형 Conners 평가 척도 연구 오경자;이혜련
  20. 극화놀이의 효과연구-자아개념 중심으로- 오연주
  21. 피아제 이해 이기숙;주영희(번역)
  22. 주의력결핍 과잉행동아의 또래관계 연구 이리라
  23. 주의력결핍ㆍ과잉행동아동의 행동지도 방법 이상복(외 2인 저)
  24. 유아를 위한 놀이의 이론과 실제 이숙재
  25. 대한가정학회지 v.20 no.4 유아의 상상놀이와 놀이감에 관한 연구 이숙재
  26. 사회극을 통한 애착유형 및 대인관계의 변화에 관한 연구 이은하
  27. 놀이이론 이은해;지혜련;이숙재(번역)
  28. 유아교육론 이연섭
  29. 10대의 정신병리 이중석
  30. 소아정신건강지 v.9 주의력 결핍-과잉 운동 장애의 치료 및 치료적 접근 이혜련;윤여홍
  31. 주의산만 및 과잉행동아의 학업적 특성에 관한 연구 임수경
  32. 유아의 상상놀이와 교사개입에 관한 관찰 연구 유애열
  33. 주의력결핍과잉행동아의 외면성증후군병발 주의력결핍과잉행동아 간의 심리사회적 변인 비교연구 유윤정
  34. 자아개념증진 프로그램이 유아의 자아개념에 미치는 영향 정윤정
  35. 사회극이 유아의 대인관계사고에 미치는 영향 정진희
  36. 유아의 자아개념과 가정환경과의 관계에 관한 연구 정숙자
  37. 유치원에서의 유아의 극놀이 유형에 관한 연구 정해남
  38. 아동의 극화활동과 자아개념 형성과의 관계 한상님
  39. 부모의 양육태도와 아동의 자아개념과의 관계연구 한혜자
  40. 신체활동 중심 교육이 유아의 긍정적 자아개념과 친사회적 행동에 미치는 효과 홍지원
  41. Attention Deficit Hyperactive Disorder Barkley
  42. Human nature and social Order Cooley, C. H.
  43. The Magic of Puppetrgia children Darison Jenkins
  44. Child Development Hurlock
  45. Toys and reasons Erikson, E. H.
  46. The School for the children from two to eight Forest, I.
  47. A general introduction to psycho-analysis Freud, S.
  48. What can I do In R. E.? Grimmitt
  49. Young Children v.37 Presocial Development in Children Honing, P. S.
  50. The Hyperactive Child Book Knnedy, Terdal;Fusetti
  51. Play, Dreams and Imitation in Childhood Piaget
  52. Review of Education Self-Concept:Validation of Construct interpretations Shavelson, R. J.;Hubner, J. J.;Stanton, G. C.
  53. Cliffe, N. J.