A Experimental Study on the Translation from Korean Digital Topographic Maps to Distributed Objects

수치지형도의 객체화 변환에 관한 연구

  • 황철수 (서울대학교 국토문제연구소 상근연구원)
  • Published : 1999.10.01

Abstract

This is an experimental study to translate the Korean digital topographic maps into distributable information-hide objects, which are designed with object-oriented development's key features ; encapsulation, polymorphism, inheritance, In order to achieve this goal , the characteristics of the data mode and inter-relationships of digital topographic maps are investigated . As a result, it is revealed that the current Korean digital topographic maps, which is organized into so many individual layers of mixed spatial and attributed data, have to explicit and concrete hierarchies in spatial data model and data definition . Due to this limitation , data layer stage and object class stage are integrated. And ISCO(the is-computer -of relationships) mechanism is mainly used to develop the objects of digital topogrpahic maps, which is implemented with spatial primitive classes. the designed objects are coded with JAVA and then testified in web interface.

본 연구에서는 우리나라의 수치지형도를 객체지향적 설계 분석 방법을 통해 객체화하기위한 실험적 연구이다. 객체지향 개발에서 가장 중요한 고려요소인 캡슐화, 다형성, 상속등을 통해 가능한 정보은폐된 수치지형도 객체를 설계하였다. 이를 이해 수치지형도의 자료모형을 분석하고, 지도 사상들 간의 상호관계를 계층적으로 파악하였다. 이로부터 현재 수치지형도의 레이어 구성은 공간자료모형이나 자료 정의의 측면에서 개념적으로 정의한 계층이 실제 자료 특성에 모호하게 반영되어 이를 구체화하기 어려운 구조를 갖고 있음을 밝혔다. 이러한 한계 때문에 '자료 레이어' 단계와 '객체 클래스' 단계를 통합하여 객체의 계층을 구분하였고, 수치지형도 공간 원형 클래스를 정의하여 이를 통해 공간 객체를 자신의 자원으로 활용하는 연계 매커니즘(ISCO)을 통하여 수치지형도 레이어 객체들을 설계하였다. 그리고 설계한 수치지형도 객체를 JAVA를 통해 구현한 다음 실제 웹 인터페이스를 통해 인터넷 환경에서 편리하게 상호 공유하여 수치지형도 객체의 효율성을 검증하였다.

Keywords