초록
최근 MPEG-4 표준화 작업의 마무리와 MPEG-7 표준화 작업이 활발히 진행됨에 따라 영상내의 물체(object)의 모양 정보 부호화의 중요성이 대두되었다. 본 논문에서는 물체의 특징을 표현하기에 적합한 다각형 근사화 정점을 효율적으로 부호화하는 기법에 대해 연구하였다. 제안한 기법에서는 근사 다각형의 정점들을 이용하여 삼각형의 무게 중심들을 구한 후 순차적으로 부호화한다. 무게 중심들의 분포영역이 좁다는 사실을 이용하여 부호화 효율을 얻을 수 있다.
Recently the shape information of the visual object in the scene is more important, as the completion of the MPEG-4 standard and the progress of the MPEG-7 standard. This paper represents the study of effective coding method of vertices that are used in the polygonal approximation to represent the feature of visual object. In the proposed method, we make the centers of gravity of triangles that are made using the vertices of polygonal approximation and encode them sequentially We can get a coding gain because the centers of the gravity of triangles have narrower dynamic ranges.