Abstract
High-speed network resources and large storage devices on video servers are necessary to Provide interactive VOD services to subscribers, therefore, building networks for VOD services requires a huge amount of cost. A number of studies on network hierarchy for distributed tree architecture, on optimized server allocation with a given network topology, and on program caching etc, are currently in progress. In this study, given specific network resources, a cost effective network architecture including the optimal number of tree levels and the optimal number of branches at a node are designed by modeling cost functions, and some restrictions on network design are discussed. The results of this study are expected to be applied to network architecture design for interactive VOD services
VOD 서비스를 제공하기 위해서는 대용량의 저장매체와 전송 대역이 필요하며 이를 위해서는 막대한 네트워크 구축비용이 필요하다. 이러한 VOD 서비스 구축비용을 줄이기 위한 방법으로 분산 서버 구조를 바탕으로 한 망 계위 설계, topology에 따른 서버 위치 최적화, 프로그램 caching 등에 관한 연구가 현재 활발히 진행되고 있다. 본 논문에서는 분산 트리 구조의 망에서 하위 준위와 링크간의 물리적인 전송 대역의 차이에 따른 전체 준위의 변화와 비용의 관계를 분석하여 전체 준위 크기의 제한 조건을 도출하였으며, 각 노드에서의 가지수와 비용의 관계를 분석하여 물리적으로 주어진 링크간의 전송 대역의 차에 적합한 망 구조를 설계하였다. 따라서 본 연구 결과는 VOD 서비스 제공에 적합한 경제적인 망 구조 설계와 노드 설계에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.