A Fault Tolerant ATM Switch using a Fully Adaptive Self-routing Algorithm - The Cyclic Banyan Network

실내 무선 통신로에서 파일럿 심볼을 삽입한 Concatenated FEC 부호에 의한 WATM의 성능 개선


Abstract

We have evaluated the BER's and CLP's of Wireless ATM (WATM) cells employing the concatenated FEC code with pilot symbols for fading compensation through the simulation in indoor wireless channel modeled as a Rayleigh and a Rician fading channel, respectively. The results of the performance evaluation are compared with those obtained by employing the convolutional code in the same condition. In Rayleigh fading channel, considering the maximum tolerance BER ( $10^-3$) as a criterion of the voice service, it is blown that the performance improvement of about 4 dB is obtained in terms of $E_b/N_o$ by employing the concatenated FEC code with pilot symbols rather than the convolutional code with pilot symbols.When the values of K parameter which means the ratio of the direct signal to scattered signal power in Rician fading channel are 6 and 10, it is shown that the performance improvement of about 4 dB and 2 dB is obtained, respectively, in terms of $E_b/N_o$ by employing the concatenated FEC code with pilot symbols considering the maximum tolerance BER of the voice service. Also in Rician fading channel of K=6 and K= 10, considering CLP = $10^-3$ as a criterion, it is observed that the performance improvement of about 3.5 dB and1.5 dB is obtained, respectively, in terms of $E_b/N_o$ by employing the concatenated FEC code with pilot symbols.

본 논문에서는 실내 무선 통신로를 레일리 (Rayleigh) 페이딩 통신로와 라이시안 (Rician) 페이딩 통신로로 모델링한 다음, 페이딩 보상용 파일럿 심볼을 삽입한 Concatenated FEC 부호를 WATM에 적용하여 셀 비트 오율 (BER) 및 셀 손실 (CLP) 성능을 시뮬레이션을 통해 평가하였다. 또한 이를 통해 얻은 성능 평가 결과를 동일한 조건에서 컨벌루션 부호에 적용하여 얻은 성능 평가 결과와 비교하였다. 레일리 페이딩 통신로에서 음성 서비스의 최대 허용 BER ($\textrm{10}^{-3}$)을 기준으로 결과를 분석해 보면, 파일럿 심볼을 Concatenated FEC 부호에 삽입하는 경우가 컨벌루션 부호에 삽입하는 경우 보다 $E_b/N_o$면에서 약 4 dB의 성능 개선이 얻어짐을 알 수 있었다. 그리고 라이시안 페이딩 통신로에서 직접파 대 반사파 전력비를 나타내는 K 파라미터의 값이 6과 10인 경우, 음성 서비스의 최대 허용 BER을 기준으로 결과를 분석해 보면, 파일럿 심볼을 Concatenated FEC 부호에 삽입하는 경우가 $E_b/N_o$면에서 각각 4 dB와 2 dB의 성능 개선이 얻어짐을 알 수 있었다. 또한 K=6과 K=10인 라이시안 페이딩 통신로에서 CLP =$\textrm{10}^{-3}$을 기준으로 결과를 분석해 보면, 파일럿 심볼을 Concatenated FEC 부호에 삽입하는 경우가 $E_b/N_o$면에서 각각 3.5 dB와 1.5 dB의 성능 개선이 얻어짐을 알 수 있었다.

Keywords

References

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