Personality Types of Interior Design Students: Implication for CAD

실내디자인 학생의 성격 유형과 CAD 적성 및 태도의 연관성

  • 임영숙 (정회원, 명지대학교 산업디자인학과 조교수, 이학박사)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

이 연구의 목적은 실내디자인 학생들간에 나타나는 CAD에 대한 태도, 적성과 그들의 성격 유형간의 관련성을 알아보고 이들 성향이 CAD 교수법에 미치는 영향을 조사하기 위한 것이다. 연구방법은 설문조사, 성격 유형 검사, CAD 성적, 그리고 교과목 성적을 통한 통계분석으로 이루어졌으며, 실험은 실내디자인 전공 3학년 학생 56명을 대상으로 실시되었다. 실험 실시 환경은 CAD가 디자인 도구로 쓰여지는 실내 디자인 실기 수업으로 구성되었으며, 정확한 실험 결과 분석을 위해 CAD 숙련도 성적과 종합 교과목 성적이 분리. 채점되었다. 연구 결과 학생들의 성격 유형은 의향형, 직관형, 느낌형, 및 판단형(ENEJ)을 선호하는 것으로 나타났다. 이는 실험에 참여할 실내디자인 전공 학생들이 직관에 의해 사물을 인지하고, 문제 해결을 하는데 있어 감성에 의지하며, 체계적이고 조직적인 판단력을 가지고 있음을 의미한다. CAD에 대한 태도와 성격유형의 관계에서는 CAD가 유용하다고 생각한 학생들이 느낌형에 강한 선호도를 보였으며, CAD 적성과 성격 유형의 관계에서는 CAD 숙련도 성적이 높은 학생이 판단형에 강한 선호도를 나타내었다. 또한, CAD 성적이 뛰어난 학생이 종합 교과목 성적도 좋은 것으로 나타났다. 이는 CAD 숙련도의 차이가 학생들의 전반적 디자인 능력에도 영향을 끼칠 수 있음을 시사한다. 결론적으로, 이 연구 결과는 학생들의 성격과 학습인지 성향이 컴퓨터 교육의 효율성에 영향을 미친다는 기존의 타 분야에서의 연구결과가 실내디자인 분야에도 타당성을 지님을 증명해주었으며, 실내디자인 수업에 있어 컴퓨터 관련 교과목의 교수법이 실내디자인 학생들의 성격 유형을 바탕으로 개발이 될 때 그 활용 효과를 극대화 할 수 있음을 제시하고 있다.

Keywords

References

  1. Psychological Reports v.58 Jungian typology of professional psychodramatists: Myers Briggs Type Indicator analysis of certified psychodramatists Buchanan, D.R.;Taylor, J.A.
  2. Journal of Interior Design Education and Research v.15 Attitudes of interior designers toward CADD and CADD education Clemens, S.;McCullugh, J.
  3. Design Studies v.3 Style of learning, designing and computing Cross, N.
  4. Journal of Educational Psychology v.63 Interactive relationship between inquisitiveness and student control of instruction Fry, J.
  5. Personality and Adaptation Hettema, P.
  6. Education Technology v.22 Some effects of student personality on success with computer assisted instruction Hoffman, J.;Waters, K.
  7. Perceptural and Motor Skills v.56 Pattern analysis of recorded daydreams, memories, and personality type Ireland, M.S.;Kerman-Schloss, L.
  8. Analytical Psychology: Its Theory and Practice Jung, C.
  9. Prometheus Nemesis Please understand me Keirsey, D.;Bates, M.
  10. Journal of Computer-Based Instruction v.15 The influence of personality on self paced instruction Kern, G.;Metta, K.
  11. Machine Design Traning CAD/CAM operators Krouse, J.
  12. People types and tiger stripes: A practical guide to learning styles Lawrence, G.
  13. Journal of Educational Technology v.1 The acquisition of knowledge and mental development of students Leith, G.
  14. Unpublished Dissertation, University of Minnesota The Effectiveness of Multimedia Presentation Tools in Teaching Perspective Drawings for Interior Design Students Lim Y.
  15. The Designer's AutoCAD Tutor McLain Kark, J.
  16. Journal of Interior Design Education and Research v.12 Computer usage and attitudes toward computers in interior design field McLain-Kark, J.;Tang, R.
  17. Adjustment and Personality Sawrey, J.;Telford, C.
  18. Journal of Interior Design v.21 Personality types of interior design students: Implications for education Russ, R.;Weber, M.
  19. Journal of Educational Psychology v.62 Interactive relationships among learner characteristics, types of learning, instrctional methods, an subject matter variables Tallmadge, G.;Shearer, J.
  20. Design Studies v.5 Designing with both halves of the brain Tovey, M.