The Design and Implementation of HTML-based Intelligent Help System

HTML 기반 지능형 도움말 시스템의 설계 및 구현

  • 주예찬 (블루엣 인터내셔날에 재직중) ;
  • 권기항 (동아대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 1999.06.01

Abstract

This paper proposes the design and implementation of HTML-based Intelligent help system for application developers and users. In existing help systems, developers had to write topics, index, and contents of whole document by themselves. Furthermore those files are linked to one project file, which is in previously compiled form, and user can't modify topics and index information of their help documents. Especially in RAD environments, even though new features or packages are additionally announced, still users should be able to access and replace new help documents with existing ones. But these procedures are very complex in real world. The proposed help system is designed to analyze existing HTML documents, extract help data with regard to user's interest and is facilitated to authorize help contents with the user interface. Removing inconvenience in implementing context-sensitive help contents with the user interface. Removing inconvenience in implementing context-sensitive help system is also considered. In conclusion the proposed system in this paper can be actually useful when adopted into any typical Java RAD such as Bluette for its help system.

본 논문은 도움말 제작자 및 사용자들이 쉽게 사용할 수 있는 HTML 기반의 지능형 도움말 시스템을 설계하고 구현한다. 기존의 도움말 시스템에서 도움말 제작자는 토픽(topic), 색인, 목차 문서를 작성하고, 프로젝트 파일에서 각각의 토픽들을 매핑 하는 복잡한 과정을 거쳐야 도움말을 완성할 수 있다, 그리고 도움말 사용자는 완성된 도움말 내용을 변경할 수 없다. 특히 RAD(Rapid Application Development) 환경에서는 새로운 프로그래밍 환경이나 패키지가 발표될 때마다 도움말이 재 작성될 필요가 있지만, 도움말 작성의 복잡함으로 인해 현실적으로 불가능하다. 구현된 도움말 저작 시스템은 최근 도움말올 제공 형태의 한 방법으로 일반화된 HTMUHypertext Markup Language) 문서를 분석하여 도움말 데이터를 추출하고 사용할 수 있도록 설계되었다. 이를 위해 사용자 관심도 에이전트를 활용한 분석 시스템을 설계하였고, 도움말 내용의 저작을 자유롭게 할 수 있게 하는 사용자 인터페이스를 제공하며, 기존의 문맥 감지 도움말 작성의 불편함을 없애기 위해 새로운 방법을 시도하였다. 본 논문에서 구현한 도움말 시스댐은 특히 블루엣 같은 자바 RAD 환경에서 유용하게 활용할 수 있다.

Keywords