영동군 정기시장의 기능 특성과 공간 구조

Functional Characteristics and Spatial Structure of Periodic Markets in Youngdong County, Korea

  • 발행 : 1999.12.01

초록

본 연구의 목적은 정기시장을 이용하는 이동 상인과 소비자의 특성을 분석하여, 정기시장의 중심지 기능과 공간 구조를 이해하려는 것이다. 충청북도 영동군 지역을 사례로 해서 8개의 정기시장을 이용하는 상인에 대한 면접 조사와 소비자에 대한 설문 조사를 통해서 자료를 수집하였다. 정기시장의 연구는 경제-입지적 접근 방법이나 사회-문화적 접근 방법으로 행해지지만, 정기시장의 기능을 상인과 소비자의 두 측면에서 모두 고려할 필요가 있다. 본 연구에서 고차위 중심지에 위치한 정기시장은 규모가 커진 반면, 저차위 중심지에 위치한 정기시장은 쇠퇴하고 있는 것이 확인되었다. 정기시장을 유지시켜 왔던 사회적 관성과 비교 우위는 농촌의 근대화 과정에서 점차 사라지고 있으며, 이러한 사회경제적 변화가 정기시장을 쇠퇴시키고 있다.

키워드

참고문헌

  1. Annals of Association of American Geographers v.65 no.4 The rationale of periodic markets Bromley,R.J.;Symanski,R.;Good,C.M
  2. Professional Geographer v.33 no.4 Models of peiodic marketing and the spatiotemporal organization of market places Ghosh,A.
  3. Geographical Analysis v.14 no.2 A model of periodic marketing Ghosh,A.
  4. Geographical Analysis v.3 no.4 Notes on the economic basis for periodic marketing in developing countries Hay,A.M.
  5. Journal of African History v.7 Notes on traditional market authority and market periodicity in West Africa Hill,P.
  6. Markets and Traders in South Asia, Series No.1 Markets and Marketing in Rural Bangladesh Ishihara,H.(ed.)
  7. Markets and Traders in South Asia, Series No.2 Markets and Marketing in South India Ishihara,H.(ed.)
  8. Geographical Review of Japan v.56 no.7 A study on the changing process of the central place system in Chung-Cheong Buk Province, Korea Jeon,Kyung-Sook
  9. Doctoral Dissertation, Kyungpook National University The Changing Process of Rural Periodic Markets in Korea Lee,Jai-Ha
  10. Markets in Kora Lee,Jai-ha;Hong,Soon-wan
  11. Geographical Review of Japan v.58 no.2 Central places and periodic markets in the southeastern part of the surrounding area of Seoul Morikawa,H.;Sung,Jun-Yong
  12. Economic Geography v.57 no.2 Rural development in Korea: The role of periodic markets Park,Siyoung
  13. Progress in Human Geography v.4 no.1 Periodic market-places and periodic marketing: review and prospect-Ⅱ Smith, Robert H. T.
  14. Urban Systems and Economic Development Temporal aspects of tertiary production elements in Korea Stine, James H.;Pitts,F.R.(ed.)
  15. Journal of Asian Studies v.24 no.1 Marketing and social structure in rural China: Part Ⅰ Skinner,G.W.
  16. Journal of Asian Studies v.24 no.2 Marketing and social structure in rural China: Part Ⅱ Skinner,G.W.
  17. Journal of the Korean Geographical Society v.33 no.2 Changes of the periodic market system in the Kum River basin, Korea Sung,Jun-Yong;Ju-Seong Han;Kyung-Sik Joo;Hak-Hoon Kim
  18. Economic Geography v.49 no.3 Periodic markets: an economic location analysis Webber,M.J.;Symanski,R.
  19. Geographical Book of Youngdong Country Youngdong Country