초록
산지직송이 많이 이루어지는 비가공 식품인 소백산 영지버섯과 보은 대추의 우체국과 농협을 통한 통신판매지역에 대한 공간구조를 고찰한 결과 다음과 같은 점이 밝혀졌다. 소백산 영지버섯의 지역적 판매는 판매지역의 인구규모에 의해, 보은 대추는 인구규모와 산지와의 시외전화 기본요금에 의해 설명되어 생산량의 지역적 변동이 작고 한약재의 중간재 성격이 강한 영지버섯은 시외전화 기본요금인 거리의 영향을 받지 않는다. 이에 대하여 생산량의 지역적 변동이 크고 최종 소비재의 성격이 강한 보은 대추의 경우는 거리의 제약을 받고 있다는 점이 밝혀졌다.
This paper aim to grasp the order region distribution of the goods, which are the sobaeksan ganodenma lucldum on the mail-order through post office and the poum jujube on the mail-order through agncultural Co- operalive and the regional connection made by distributing the goods between production region and sale region The amount of sales for sobaeksan ganodenma lucidum, with little regional difference in the producing volume, is not affected by the basic fare of a long-distance call in the spaual sale. It also shows that the amounl of poun jujude with regional difference of production volume is restricted by distance.