GIS Interoperability Issues for ITS Services : Map Datum and Location Referencing

  • 최기주 (아주대학교 환경도시공학부)
  • 발행 : 1999.06.30

초록

지능형 교통체계(Intelligent Transport System: ITS)를 구현함에 있어서 반드시 필요한 상호운영성을 보장하기 위한 GIS/OGIS 측면의 두 가지의 문제 (미국의 Oak Ridge National Lab. 에서 수행하였던), 위치참조체계 및 ITS Map Datum에 대한 개괄적인 검토가 이루어졌다. 위치참조는 통신을 통한 교통정보전달 및 데이터호환을 위한 필요도구이며, ITS Map Datum은 전체 서비스 지역, 주로 지역과 지역간의, ITS서비스를 구현하기 위한 핵심으로서 도로망의 기본노드 및 관련속성의 집합이다. 이 두 요소는 ITS서비스 구현에서의 기본표준으로 요망되었고 이제 그 표준안이 제시되고 있다. 특히 실시간의 교통정보가 수집, 가공, 제공되어지는 시점에서 반드시 필요한 ITS Map Datum은 국가적인 정보인프라로의 성격을 지닌 요소로서, 위치참조를 구현함에 있어서도 필수 불가결하다. 위치참조의 프로파일이 외국으로부터 빌려서 쓸 수는 있어도, ITS Map Datum은 우리가 반드시 해결하여야 하는 부분이다. 미국 사례의 전체적 개요와 이런 과정에서 우리가 본받아야 하는 기본적, 제도적인 이슈 부분에 대한 언급이 장차 해결해야 하는 연구항목과 함께 제시되었다.

Two GIS and/or OGIS issues for ITS interoperability have been proposed and reviewed with some implications to Korean setting. They are location referencing and ITS map datum. The former must support ITS communication and data sharing. Therefore, an introduction of location referencing and other related issues have been addressed along with the Oak Ridge National Lab.'s (ORNL) location referencing scheme. The latter, proposed by ORNL, is a planned network of anchor points across the nation, that could potentially serve as a positional reference for ITS application (Gottsegen, 1997). It is composed of a set of nodes and links in a standard non-plannar network at a coarse scale for the entire nation for referencing purposes. To provide case of real time traffic information and to guarantee the seamless interoperability, we do need to develop the core ITS map datum as a national infrastructure, and the location referencing scheme should also be either developed or borrowed and localized to meet the domestic needs. Some institutional issues are also addressed along with the future research agenda.

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