강원도 관광지 선택과 만족요인에 관한 연구

The Evolution of Marketing Thought and Marketing Communication: The Perspective of Relationship Marketing

  • 발행 : 1999.07.31

초록

관광지에 대해 만족을 느끼는 관광객들은 재방문을 하게 될 것이고 다른 사람들에게 그 관광지를 추천하는 촉진효과에 영향을 미쳐 새로운 관광객들을 끌어들이게 할 것이다. 이러한 고객만족 경영개념을 관광경영에 도입하는 것은 관광산업의 역할이 상대적으로 큰 강원도에서는 아주 절실하다. 고객만족 경영을 위한 단계로서 관광객들의 관광지 선택과정에 대한 이해, 특히 관광목적과 선택속성들을 이론적으로 고찰해 보고, 이들이 관광객 만족에 어떤 역할을 하는지를 알아본다. 실증적 결과는 "관광목적에 따라 선택속성들의 중요성도 다름," "관광관련요인들이 관광 만족도에 미치는 영향은 관광목적에 따라 다름," "관광목적자체도 관광만족도에 영향을 미침,"을 보여준다. 이 논문에서는 관광목적, 선택속성들, 관광만족도에 관한 연결고리를 이해하는데 필요한 이론적 모델과 실증적 결과를 보여준다.

People who are satisfied with tour sites will revisit those and recommend those to other people to visit. As a result, those tour sites will attract more tourists. The introduction of consumer satisfaction concept into tourism management is very critical for Kangwon province since tourism industry plays an important role compared with other industries. We investigate tour motives and influential factors in the tourist choice process theoretically and empirically. Empirical results show that "the importance of influence factors varies with tour motives," "the impact of tour-related factors on tourist satisfaction also different across tour motives," "tour motive itself is an important contributor to tour satisfaction." Therefore, this research develops a theoretical framework to understand the underlying motives, factors, satisfaction and discuss the results.

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