Abstract
This study makes mechanism of the fatigue strength improvement by the processing of weld toe clear for the vertical cross rib specimens which was made fillet weld joint, also it proposes to the appropriate later processing. As a result of tension fatigue test, the fatigue strength improvement could have been seen in later processed specimens than as-weld specimens. Especially fatigue crack initial life $N_c$ increased in specimens which processed grinder after hammer-peening. Also, fatigue crack propagation life $N_p$ improved more in hammer-peening specimens than as-weld or TIG specimens. It thinks that $N_c$ is because of the geometrical shape of weld toe, i.e. the relaxation of the stress concentration and also that $N_p$ is because the big compression residual stress which was introduced in the surface by hammer-peening is restraining the propagation of fatigue crack.
본 연구는 필렛용접 이음으로 된 종리브 십자 시험체를 대상으로 용접토우의 후처리에 의한 피로강도 향상의 메커니즘을 밝히고, 적절한 후처리법을 제안하고자 한다. 인장피로시험 결과, 용접 그대로의 시험체 보다는 후처리된 시험체들에서 피로강도 향상이 보였다. 특히, 피로균열 발생수명 $N_c$는 해머피닝(Hammer-Peening)후 그라인더 처리를 한 시험체에서, 그리고 피로균열 진전수명 $N_p$는 해머피닝 시험체 들에서 각각 증가현상을 보였다. 여기서, $N_c$는 용접토우의 기하학적 형상, 즉 응력집중의 완화때문에, 또한 $N_p$는 해머피닝에 의해 표면에 도입된 큰 압축잔류응력이 피로균열의 진전을 억제하고 있기 때문이라고 생각된다.