The Study on the Process of Juvenile Delinquency and It's Prevention Program

청소년 비행화 과정 개입 프로그램 개발에 관한 연구 -비행화 예방 집단활동 프로그램의 효과성 분석 -

  • 이익섭 (연세대학교 사회복지학과) ;
  • 김근식 (서남대학교 사회복지학과)
  • Published : 1999.04.30

Abstract

The primary purpose of this study is to design and perform juvenile group program and. to evaluate the effectiveness of that program The group was consisted of 10 fourth-grade elementary school boys who have had such factors that might force themselves to be delinquent, for example, broken family, having delinquent siblings or friends, family violence, and etc. The group had been held once a week and continued for 5 months. The effectiveness of that program is evaluated quantitatively and qualitatively through goal-attainment model. The ultimate goal of this program is reduction of delinquency stimulating factors which are operationalized with overall self-esteem - family related self-esteem, friend related self-esteem, and school related self-esteem. Quantitative evaluation is performed by pre- and post-test with Hare Self-Esteem Scale. Case records, family records, group activities records, and reports from schools are analyzed for the qualitative evaluation. According to paired samples t-test scores, average overall self-esteem scores of experimental group members were escalated from 67.57 to 74.86, and this difference between pre-test and post-test was statistically significant. Difference of experimental group was bigger and more striking than that of control group. These results suggest that designed and performed group program in this study would be effective in preventing juvenile from being delinquent.

청소년 비행 문제에 대한 접근은 청소년들이 비행에 이르게 된 과정과 요인에 대한 분석을 기반으로 하여 이들에게 영향을 미치는 요인별로 다각적인 접근을 시도하는 프로그램의 계획 및 실천과 그에 대한 평가작업을 통해 완성된다고 생각된다. 이러한 점에서 볼 때 시도되는 프로그램의 전 과정을 양적 및 질적 방법으로 평가하여 저소득층 밀집지역의 비행청소년들에게 적합한 프로그램 모형을 개발 보급하는 것은 현 시점에서 매우 의미 있는 작업이 될 것이다. 본 연구조사의 일차적 목적은 청소년 비행의 문제를 적극적으로 해결하기 위한 사회복지 개입 프로그램을 계획 시행하여 그 효과성을 검증하는 것이다. 본 연구를 통해 수행된 비행예방 프로그램은 본 연구에서 제시하고 있는 비행 요인을 중복적으로 가지고 있는 초등학교 4학년 학생 10명을 대상으로 하여 5개월간 주 1회 씩 총 19회의 집단활동으로 구성되었다. 프로그램의 효과성 평가는 목적달성 모델을 따랐으며, 사전 사후조사를 통한 양적 접근과 함께 집단활동 기록 분석 등의 질적 접근을 병행하였다. 그 결과 자아존중감으로 조작화된 집단활동 참여자의 비행성향이 통계적으로 유의미한 긍정적 변화를 보였다. 이는 본 프로그램이 비행예방 효과를 가지고 있음을 시사하는 것이라 생각된다.

Keywords