Abstract
The purpose of this experiment was the physical properties of rubber compounds with DPCB and pure carbon black. Si-O peak in the silcia surface was observed at the range of wavenumber from 1,100 to 1,200 in the DPCB by FT-IR analysis. Cure rate of rubber compounds containing DPCB and organic silane coupling agent were (Si69) delayed compared with those containing pure carbon black. 300% modulus and interaction coefficient of DPCB with silane coupling agent were higher than those of pure carbon black and PICO weight loss amount showed constant value. It was found that $0^{\circ}C$ tan$\delta$ of rubber compounds with DPCB was larger than those of pure carbon black at 2.0% silane coupling agent based on 50 phr DPCB and $60^{\circ}C$ tan$\delta$ of rubber compounds with DPCB decreased as increasing the usage coupling agent. Consequently, it is postulated that DPCB is strong candidate material for lowering rolling resistance under constant abrasion resistance.
본 연구의 목적은 순수 카본블랙과 이중상 구조의 카본블랙 (DPCB)이 함유되어 있는 고무조성물의 물리적 특성에 대하여 조사하였다. DPCB는 FT-IR분석결과 1100~1200 파장에서 실리카 표면에 존재하는 Si-O 피크를 나타냈다. DPCB와 유기 실란커프링제 (Si69)를 함유하는 고무조성물의 가황속도는 순수 카본블랙을 함유한 고무조성물에 비해 지연되었다. Si69를 함유한 DPCB의 300% 모듈러스와 상호작용계수 ($a_f$)는 순수 카본블랙보다 높게 나타났으며, 내마모특성 지표인 피코 무게감소량은 일정하게 나타났다. DPCB의 $0^{\circ}C$에서의 tan ${\delta}$는 DPCB 50 phr 기준 실란커플링제를 2.0% 사용한 수준에서 순수 카본블랙보다 우수하였으며, $60^{\circ}C$에서의 tan ${\delta}$는 실란커프링제의 사용량이 증가 할수륵 감소하였다. 결국 본 연구에 사용된 DPCB는 일정한 마모저항을 유지하면서 회전저항을 개선하는데 적합하다고 생각한다.