A Study on Information Literacy Education through the University Library Webpages

원격 정보이용교육에 관한 연구 : 대학도서관 웹페이지에 수록된 내용을 중심으로

  • 박온자 (서울여자대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

User Education is one of the main activities among the traditional library services. Nowadays information technology has brought drastic changes into in the libraries, especially in the types of information sources, information users' behavior and the user education programs. The users need to know new information skills to retrieve the adequate information they need, and consequently libraries should develop new instruction programs to meet the user needs according to the radical changes of information technology and daily increasing electronic Information sources including internet resources. In this paper it was researched how to use the library websites for information instruction at the university libraries in Korea, USA and Canada through literature and by visiting the websites of the university libraries. It was found that Korean university libraries focus on providing the physical access to information, while American and Canadian university libraries focus on providing the intellectual access to information as well as the physical access to information. Most Korean university libraries have the entries about library history, library services and collection, outside networked information sources on the menu of their homepages, while there are guides how to use information sources such as subject bibliographies, reference tools, network resource tools, and guides how to write a paper, and information for user instruction on the websites of the western university libraries. It is very promising to make full use of the library webpages for library user education, which nowadays provide very powerful communication interface and make the library users find appealing and accessible.

전통적으로 도서관에서는 이용자들이 필요로 하는 정보를 찾을 수 있도록 가르쳐주는 교육봉사를 해오고 있다. 그러나 현재 정보테크놀로지의 급격한 발달은 정보원의 형태, 이용자들의 정보이용 행태, 도서관에서 제공하는 정보봉사 등에 많은 변화를 낳고 있다. 인터넷정보원을 포함하여 전자정보원이 점점 많아지고 있으므로 이러한 형태의 정보원들을 이용자들이 제대로 이용할 수 있으려면 새로운 정보이용법을 익혀야 하고 이에 따라 도서관에서는 이전보다 더 큰 비중을 정보이용교육에 두어야 할 상황을 맞고 있다. 본 논문에서는 새로운 개념의 도서관에 알맞는 이용자교육방법으로 대학도서관의 웹사이트를 통해 이루어지는 원격정보이용교육에 대하여 조사하여 보았다. 한국 대학도서관의 웹사이트에는 주로 정보에 물리적 접근을 가능하게 하는 도서관의 위치, 정책, 운영, 소장 상황, 네트워크로 연결된 도서관 밖의 정보원 등을 설명하는 항목이 많은 반면, 미국이나 캐나다의 대학도서관의 경우에는 정보에 물리적 접근뿐만 아니라 한단계 더 나아가 원하는 정보 그 자체를 찾을 수 있도록 하는 즉, 정보에 지적 접근을 가능하게 해주는 항목이 많은 것으로 나타났다. 우리나라의 대학도서관에서도 학생들의 학업과 연구활동에 도움이 될 뿐만 아니라 일평생 살아가면서 필요한 정보를 스스로 찾아 쓸 수 있는 정보이용능력을 갖출 수 있도록 실질적인 정보이용교육이 이루어져야 할 것이며, 이를 위해 강력한 정보전달 수단으로 선호되어 점차 많이 보급되고 있는 도서관 웹사이트를 충분히 활용할 수 있어야 할 것이다.

Keywords