Network structure for Shared Virtual Environments

가상 공유 공간을 위한 네트워크 구조

  • 최활란 (고려대학교 컴퓨터학과) ;
  • 이희웅 (고려대학교 컴퓨터학과)
  • Published : 1998.03.01

Abstract

A multi-user virtual reality system supports shared environments for concurrent accesses by multiple users. The performance of these systems depends heavily on the network environments. This paper experiments an effective network model for shared virtual environments. This model has a middle layer called groups placed between the server and its clients, and the tasks of server are distributed to these groups. Using groups solves some of the problems of existing systems such as lack of scalability, message overheads, and latency due to message passing among locally communicating entities in the virtual environment. Some experiments show lower overhead than existing distributed virtual environment systems in WAN as well as LAN environments. This model also supports a method that can be used to construct application specific network environments using message handler which allows user-defined message formats.

다중 사용자를 위한 가상 현실 시스템은 하나의 가상 공간을 여러 사용자가 공유하여 동시에 접근할 수 있는 환경을 제공한다. 이런 시스템은 네트워크 환경을 전제로 하기 때문에 네트워크를 통한 효율적인 작업 능력이 시스템 성능을 좌우한다. 본 논문은 효율적인 가상 공유 공간을 위한 네트워크 환경으로 독립된 분산 구조를 갖는 클라이언트/서버 네트워크 구조를 제안한다. 이 구조는 전형적인 중앙 집중형 네트워크모델(Centralized network model) 의 구성 요소인 서버와 클라이언트 사이에 가상 공간 일부를 독립적으로 구성 관리하는 중간 계층의 그룹들을 분산 배치하므로써 기존 시스템의 문제점인 확장성을 보완하고, 과다한 메시지 전송의 부담을 줄이는 한편, 가상 공간과 공간사이에 일관성 유지를 위한 메시지 전송을 제거하여 메시지 전송의 지연성(latency) 문제를 해결하였다. 본 시스템은 실험 결과에서 보여준 바와 같이 LAN환경 뿐 아니라 WAN 환경에서도 기존의 방식에 비해 적은 오버헤드를 나타냈으며, 사용자 정의 형태의 메시지 프로토콜을 제공하는 메시지 핸들러를 두어 응용 시스템에도 적합한 네트워크 환경을 구성할 수 있는 틀을 제공하였다.

Keywords