A Multiresolution Model Generation Method Preserving View Directional Feature

시점과의 방향관계를 고려한 다단계 모델 생성 기법

  • 김형석 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 정순기 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 원광연 (한국과학기술원 전산학과)
  • Published : 1998.03.01

Abstract

The idea of level-of-detail based on multiresolution model is gaining popularity as a natural means of handling the complexity regarding the realtime rendering of virtual environments. To generate an effective multiresolution model, we should capture the prominent visual features in the process of simplifying original complex model. In this paper, we incorporate view dependent features such as silhouette features and backface features, to the generation process of multiresolution model. To capture the view directional parameter, we propose multiresolution view sphere. View sphere maps the directional relationship between object surface and the view. Using the view sphere, coherence in the directional space is mapped into spatial coherence in the view sphere. View sphere is generated in multiresolution fashion to simplify the object. To access multiresolution view sphere efficiently, we devise quad tree for the view sphere. We also devise a mechanism for realtime simplification process using proposed view sphere. Using proposed mechanism, regenerating simplified model in realtime is effectively done in the order of number of rendered vertices.

복잡한 가상환경을 렌더링하는 방법으로 다단계 모델을 이용한 LoD (Level-of-Detail) 기법이 널리 이용되고 있다. 효과적인 다단계 모델 생성에 있어, 원래의 모델이 갖고 있는 중요한 시각적 요소를 보존하면서 낮은 상세도의 여러 모델을 생성하는 것이 중요하다. 본 논문에서는 실루엣이나 후면 (backface)와 같은 시점과의 방향관계에 의한 요소들을 고려한 다단계 모델 생성기법을 제안한다. 본 논문에서는 시점과의 방향관계를 가우스 구 (Gaussian sphere) 를 확장한 다단계 관측구로 표현한다. 관측구는 각각의 면과 시점과의 방향관계를 효과적으로 표현함으로써 실루엣과 같은 방향관계를 효율적으로 관리할 수 있다. 또한, 효과적인 자료 관리를 위하여 다단계 관측구를 사진트리 (quad-tree) 의 형태로 표현하였다. 본 논문에서는 제안된 관측구를 이용하여 실시간 단순화 기법을 개발하고 실제 실루엣 보존의 결과를 보인다. 제안된 방법을 사용하여 시점과의 방향관계를 고려한 다단계 모델을 생성하여 실시간 렌더링에 이용할 수 있다.

Keywords