Objective Estimation of the Maximum Wind Position in Typhoon using the Cloud Top Temperature Analysis of the Satellite TBB Data

위성 TBB 자료의 운정온도 분석을 이용한 태풍 최대 풍속 지점의 객관적 결정

  • 하경자 (부산대학교 대기과학과) ;
  • 오병철 (한국해양연구소 연안항만공학센터)
  • Received : 1998.08.12
  • Published : 1998.08.31

Abstract

In order to provide an information as input data of possible storm surges in advance, the typhoon center and maximum wind position analysis scheme must be developed for the initialization of pressure and wind field.This study proposes a semi-automatical and objective analysis method and a procedure on a real time basis using the satellite TBB data of the GMS IR1, NOAA satellite CH4 and CH5, and shows the result of an experimental analysis. It includes a simple method of determining the parameters of the typhoon using minimum top temperature of the convective cloud near the inner eyewall. The method analyzing the isotropic cross sectional variation of TBB gradient from center to environment was developed to determine the center of Rmax of typhoon. This position of intense eyewall from typhoon center can be considered as the position of maximum wind. The results of estimation of typhoon center show very good agreement to the results of synoptic analysis. It is found that the Rmax is approximately 50-200km. From the comparison of the GMS and NOAA IR TBB data, it is found that the Rmax from NOAA data tends to be longer than those from GMS data.

폭풍 해일의 예측을 위한 초기 자료로서의 정보를 공급하기 위하여 태풍 중심과 최대 풍속 지점의 분석 기술이 기압장과 바람장의 초기화 과정내에서 개발되었다. 이 연구는 태풍 파라메타의 준자동화와 준객관 분석을 목적으로 하였으며 GMS 적외선과NOAA의 채널 4와 5의 적외 자료를 이용하여 실시간 자료를 사용하는 분석 과정과 이로부터 몇 사례에 적용하여 얻은 결과를 보이고 있다. 이 방법은 태풍의 최근접 눈벽 근처에서 대류운의 운정 고도를 분석하여 태풍 파라메타를 결정하는 간단한 방법이다. 태풍눈을 중심으로 등방성으로 원대칭하게 단면도를 구성하여 최대 운정 고도가 나타나는 지점을 최대 풍속 지점으로 결정하는 방법으로, 최대 상승 지역인 눈벽 지점이 최대 지상 풍속 지점으로 간주되었다. 태풍 중심의 추정 결과는 종관 분석에 의한 경로와 잘 일치하였으며, 최대 풍속 지점은 눈에서부터 50에서 200km내에 나타났다. GMS와 NOAA의 적외 자료를 이용한 분석 결과를 비교하면, NOAA 자료에서 얻은 최대 풍속 반경이 GMS의 그것보다 더 큰 값을 보였다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 기상뜰개 및 기상위성자료를 이용한 태풍분석 기술 개발

Supported by : 한국해양연구소