Journal of The Korean Association For Science Education (한국과학교육학회지)
- Volume 18 Issue 3
- /
- Pages.383-398
- /
- 1998
- /
- 1226-5187(pISSN)
- /
- 2288-8489(eISSN)
An Analysis and Survey on the Experimental and Practical Science Education of High School in Korea
현행 중등학교 과학 실험.실습 교육 실태 조사 및 그 운영 진단(II)- 고등학교 과학 실험.실습 교육을 중심으로 -
- Lee, Yoon-Jong (Kyungpook National University) ;
- Oh, Chul-Han (Kyungpook National University) ;
- Ki, U-Hang (Kyungpook National University) ;
- Kim, Young-Ho (Kyungpook National University) ;
- Chung, Won-Woo (Kyungpook National University) ;
- Yang, Seong-Young (Kyungpook National University) ;
- Kang, Yong-Hee (Kyungpook National University) ;
- Ahn, Byung-Ho (Kyungpook National University) ;
- Lim, Seong-Kyu (Kyungpook National University) ;
- Yoon, Ill-Hee (Kyungpook National University) ;
- Kwon, Yong-Ju (Kyungpook National University) ;
- Jeon, Myong-Nam (Kyungpook National University) ;
- Kim, Joong-Wook (Taegu National University of Education)
- 이윤종 (경북대학교) ;
- 오철한 (경북대학교) ;
- 기우항 (경북대학교) ;
- 김영호 (경북대학교) ;
- 정원우 (경북대학교) ;
- 양승영 (경북대학교) ;
- 강용회 (경북대학교) ;
- 안병호 (경북대학교) ;
- 임성규 (경북대학교) ;
- 윤일희 (경북대학교) ;
- 권용주 (경북대학교) ;
- 전명남 (경북대학교) ;
- 김중욱 (대구교육대학교)
- Published : 1998.09.30
Abstract
This study was accomplished to analysis and survey on the experimental and practical science education of high school in korea for the consecutive study of the an analysis and survey on the experimental and practical science education of middle school in korea(Lee, Yoon-Jong et aI., 1997). The status of facilities, management for the experiment, practices, teaching methods in high schools have been investigated. The present status and reasonable management of the high school science education have been grasped from the questionaires. To do this 165 high school science teachers, 1977 students and 80 principals of high schools in Korea are administered questionaires of Science Education Research Institute of Kyungpook National University(I997). The results of this study are as follows : The reasonable management for experiments and practices of science education were scanty in the high school around the urban and rural school owing to the shortage of facilities and equipments, crowded class, excessive class works for teacher, excessive contents of present textbooks and insufficiency of the administrative supports etc. The current teaching method of high school science has emphasized knowledge. This fact does not satisfy the objective of learning due to lack of the teaching method. Desirable directions for the improvement of present status of high school science education were proposed in this paper.
본 연구는 96년도에 실시 한 우리 나라 중학교 과학 실험 실습 교육의 실태 조사 연구에 따른 계속 연구의 일환으로 고등학교 과학 실험 실습 교육의 실태를 조사하기 위한것이다. 연구내용은 고등학교 과학 교과서의 분석, 실험, 실습 실시 현황 분석, 현행 실험 실습 교육의 문제점 분석, 현행 학교구성원들의 실험 실습교육 운영 실태 조사 및 현행 실험 실습 교육의 개선을 위한 연구과제 도출을 주요 연구내용으로 다루었다. 연구방법은 전국의 고등학교 80개교를 대상으로 이들 학교의 학생 1,977명, 교사 165명, 학교장 80명에게 적용하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 중심으로 우리 나라 고등학교 과학 실험 실습 교육의 정상화를 위한 실험 내적인 연구과제를 제시하면 다음과 같다.(1)교재 개발에 대한 연구, (2) 실험 킷트 개발에 대한 연구, (3)교사교육 및 재교육 프로그램 개발에 대한 연구, (4)교실밖 실험 실습 활동 프로그램 개발에 대한 연구, (5)과학 실험 실습 소재의 개발에 대한 연구.