Journal of The Korean Association For Science Education (한국과학교육학회지)
- Volume 18 Issue 3
- /
- Pages.357-369
- /
- 1998
- /
- 1226-5187(pISSN)
- /
- 2288-8489(eISSN)
National Assessment System Development of Science-Related Affective Domain
국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발
- Kim, Hyo-Nam (Korea National University of Education) ;
- Chung, Wan-Ho (Korea National University of Education) ;
- Jeong, Jin-Woo (Korea National University of Education)
- Published : 1998.09.30
Abstract
Science-related affective domain is considered as a very important domain for achieving students' scientific literacy. Most science educational objectives include some objectives about affective domain such as scientific attitudes, values, curiosity, interests and concerns about nature and science. In this research, the evaluation framework and items of science-related affective domain were developed. The evaluation framework consists of three main categories such as cognition, interest and scientific attitudes and 16 subcategories. The validity of the evaluation framework is tested by ten science educators. Forty-eight items are selected among item pool by considering item response analysis and item-test correlation coefficient. The Cronbach
학생들의 과학적 소양을 기르는데에는 과학과 관련된 정의적 특성이 중요한 역할을 한다. 과학적 태도, 자연과 과학에 대한 가치, 호기심과 관심 등의 과학과 관련된 정의적 특성이 대부분의 과학교육 목표에 포함되고 있다. 이 연구에서는 과학과 관련된 정의적 특성의 평가체제와 문항을 개발하였다. 인식, 흥미와 과학적 태도의 세 개의 주범주와 16 개의 소범주로 평가체재가 구성되었다. 평가체제의 타당도는 10 명의 과학교육학자들에 의하여 검증되었다. 48 개의 평가 문항을 문항반응분석과 문항-검사 상관계수를 고려하여 총 64 문항 중에서 선정하였다. 크론바하 알파계수는 인식과 흥미에서 0.83 이고, 과학적 태도에서는 0.86 이었다. 검사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학과 관련된 정의적 특성에서 남학생이 여학생보다 더 높은 점수를 나타내었다. 둘째, 초등학생이 중등학생보다 더 높은 과학과 관련된 특성 점수를 나타내었다. 마지막으로 도시지역의 학생이 시골지역의 학생보다 더 높은 과학과 관련된 특성 점수를 보여 주었다.