The Necessities and Current States of Educating Ethical Characteristics of Science

과학의 윤리적 특성 교육의 필요성과 그 실태

  • Published : 1998.12.30

Abstract

This paper is based on a literature review in the areas of philosophy of science. sociology. psychology, scientific research and development in technology, and new ethics established in recent years. The study was performed in order to achieve two-fold goals: to identify any necessity of teaching ethical aspects of science, and to investigate the current instructional states of the ethical aspects of science. The results of the literature review showed that teaching ethical aspects of science was necessary in all school levels. and the analyses of the actual states of the ethical education revealed that the majority of science educators considered the ethical characteristics of science as major goals and contents of science curriculum.

이 논문은 과학의 윤리적 특성에 대한 교육의 필요성과 그 교육의 실태 및 문제점을 확인하고, 그 결과를 바탕으로 그 교육의 방법을 제시함에 목적을 두었다. 과학의 윤리적 특성에 대한 교육의 필요성은 과학철학, 사회학, 심리학, 과학적 연구 및 기술의 개발, 새로 형성된 윤리학 등의 문헌을, 그리고 그 교육의 실태 및 문제점은 과학교육의 목적과 그 교육과정에 관한 국내 외의 문헌을 조사 분석 하여 확인하였다. 과학의 윤리적 특성에 대한 교육의 필요성은 조사한 다섯 영역 모두에서 확인되었으며, 국내 외 각국 과학교육의 여러 분야서 그 중요성이 강조되고 있다는 사실도 확인되었다.

Keywords