A Study on the High Performance PWM Technique for a Propulsion System of Railway

철도차량용 추진제어장치의 고능률 PWM기법에 관한 연구

  • Min, Byoung-Gwon (Hyundai Heavy Industries Co. Ltd, Mabookri R & D Center, Power Electronics Lab.) ;
  • Seo, Kwang-Duk (Hyundai Heavy Industries Co. Ltd, Mabookri R & D Center, Power Electronics Lab.) ;
  • Won, Chung-Yuen (School of Elec. and Computer Eng., Sung Kyun Kwan Univ.)
  • 민병권 (現代重工業 麻北里硏究所 電力電子硏究室) ;
  • 서광덕 (現代重工業 麻北里硏究所 電力電子硏究室) ;
  • 원충연 (成均館大學校 工科大學 電氣工學科)
  • Published : 1998.10.01

Abstract

This paper presents a high performance low switching PWM technique or the propulsion system of railway such as subway and high speed train. In order to achieve the continuous voltage control to six-step and s low harmonics with low switching frequency under 500Hz, the synchronous technique is combined with a space vector overmodulation and implemented by using DSP. Improved performance and a validation of proposed method are showed by the digital simulation and the experimental results using a 1.65MVA IGBT VVVF inverter and inertia load equivalent to 160 tons railway cars.

이 논문은 고속전철, 지하철과 같은 철도차량의 추진제어시스템에 적용될 수 있는 고능률 저주파 스위칭 PWM 기법에 관한 것이다. 500Hz이하의 낮은 스위칭 주파수로써 6스텝까지의 과변조제어를 연속적으로 수행할 뿐만 아니라 고주파 함유율을 저하 시키기 위한 PWM 방법으로 동기 기법을 공가벡터변조에 적용하였으며 DSP를 사용하여 구현하였다. 제안된 기법의 우수성과 효용성은 디지털 시뮬레이션과 실용량 모델의 실험을 통해 보인다. 실험은 전동차 추진제어장치인 1.65MVA IGBT VVVF인버터와 160톤의 전동차를 등가화한 관성부하를 통해 수행되었다.

Keywords