An Empirical Study on the EDI Service Quality in KOREA

전자자료교환 서비스의 품질에 관한 연구

  • 곽두진 (양산대학 사무자동화과) ;
  • 김성국 (양산대학 사무자동화과) ;
  • 조덕영 (양산대학 사무자동화과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

The purpose of this study was to explore the nature of the relationship between several factors representing EDI (Electronic Data Interchange) service quality enumerated in the service marketing literature and the adaptability to the marketing strategy of EDI service firm in Korea. An empirical study was carried out to examine not only the determinants of shipping service quality and satisfaction level but also its implications to the service marketing strategy. The data investigating the determinants of EDI service quality were collected from Korean EDI end-users. Exploratory Factor analysis was carried out to analyze the data.

본 연구는 우리나라의 EDI (전자자료교환) 서비스를 사용하는 기업들의 실무담당자를 대상으로 EDI 서비스의 품질 인식에 관하여 실증분석을 하였다. 특히 서비스 마케팅관점에서 바라본 EDI 서비스는 어떠한 요인으로 구성이 되어있는가를 선행연구를 통하여 확인하고 이를 바탕으로 요인분석을 실시하여 실증분석하였다. 본 연구의 결과에 의하여 우리나라의 EDI 서비스 제공자는 마케팅관점에서 영업전략을 구사할 이론적 근거를 갖게될 것이다.

Keywords