Hull Form Development of the Medium Size High Speed Fishery Patrol Ship

중형 고속어업지도선의 선형개발에 관한 연구

  • 이귀주 (조선대학교 선박해양공학과) ;
  • 이광일 (조선대학교 대학원 선박해양공학과)
  • Published : 1998.05.01

Abstract

Hull form development of the medium size high speed fishery patrol ship was carried out in the CWC at Chosun university. Same size of 15 knots class fishery patrol ship was selected as a parent form(Model number : CU-015), and modified fore and after body hull form under the slightly lengthened lo be suitable for the operation at 20 knots. To minimize the breaking wave in the vicinity of fore body at high speed zone, high bulb and sharp entrance angle were adapted. Meanwhile, to enlarge the engine room space keeping high resistance and sea-keeping Performance, U-type stern hull form was developed. Although the hull form was highly constrained in being limited to modification of a parent hull form significant wave resistance improvement was made.

중형 고속어업지도선의 선형개발에 관한 연구를 조선대학교 회류수조에서 수행하였다. 현재 운항중인 같은 크기의 15노트 급 선형을 모선(CU-015)으로 하여 모선의 선도를 20노트 항주에 적합하도록 길이를 연장하고 선형을 변경하였으며, 고속화에 따른 선수 쇄파를 최소화 할 수 있는 선수선형 개발 및 고마력 기관에 적합한 충분한 용적을 유지하며 저항추진 성능을 향상시킬 수 있는 U-형 선미형상의 개발을 주로 수행하였다. 모선의 선형수정에 많은 제약이 있었으나 결과적으로 도출된 개발선형은 상당한 조파저항 감소의 효과가 있었다.

Keywords

References

  1. BSRA Technical Memorandum No. 118 Trawler Forms with Bulbous Bows Doust, D. J.;Sc. M.
  2. 실험유체역학 李貴珠
  3. 실험유체역학 선박관련 모형시험 李貴珠
  4. Marin Technology Sterm Trawler Designs Kristinsson;G.E;Doust;D.J