A Study on the Preventive Education for Adolescents′s Problems in Home Economic Education (II) - Adolescents′Culture Analyzed with Newspaper Articles Concerning Adolescents -

가정과 교육에서의 청소년문제 예방교육을 위한 기초 연구 (II) -청소년관련 신문기사분석을 통해 본 청소년 문화 -

  • 배영미 (중앙대학교 대학원 가정교육 전공)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

The lack of characteristical understanding of the Home Economics Education will have difficulty in achieving the goal of the Home Economics Education. To allow the Home Economics Education class in school contribute toward the enhancement of the quality of life, it is inevitable to reinforce the recognition of the importance and necessity of the Home Economics Education and to newly propose a directional guidance forward the coming 21st century. The purpose of this study was to provide basic data for planners of the future Home Economics Education by surveying research administrators in charge of programming the overall school curriculum. This study was conducted under the following procedure to have the outcome as follows ; 1. Answers from respondents of age over 50 or careers over 16 years tended to grasp the goal of Home Economics Education in relation to the enhancement of quality of life rather than to the accumulation of knowledge, skill or capacity. 2. Of all the surveyed, 9.64% regarded Home Economics Education as an essential part of school education and the positive ratio was higher with younger respondents. 3. To the question asking if the high school Home Economics Education could have influence on one's capacity, 97.2% of the answerers said yes. The respondents with career under 15 year showed 100% of positive agreement in this matter and of age under 40 marked much higher ratio of 98.84% than the elders. 4. The overall recognition of the necessity for separate sections in Home Economics Education programmed in accordance with the 6th Revision of High School Curriculum displayed a considerably high ratio, with a little differences among age and job groups. The purpose of this study is to analyze and understand adolescents'culture, thereby to provide fundamental information for Preventive Education for Adolescents'Problems in Home Economic Education. 745 articles collected in computer communication service were used for the analysis. The data were analyzed by frequency and percentage using the SPSS/PC+computer program. The most important results of this study were as follows ; 1) Concerning 'Adolescent's Problems's, problems such as violence, homicide and robbery were treated with the greatest frequency. It was also analyzed that the older generations are highly inclined to understand adolescents'culture as a negative one, for example, 'delinquency'or 'immaturity'. 2) Although the area of 'Adolescents'Education'was treated most frequently reflecting the high educational concern in our society, the significant part of those articles were on wrongful educational administration. As much as 70.6% of the articles analyzed were on 'Education'and 'Problems'. Thereby it may be concluded that the other areas such as health, activities, worries, values and harmful environments ere treated respectively as only a 'subculture'or'fragmentary culture'. The articles containing correlations and interactions among them and certain alternative proposals were very rare. 3) The areas such as 'Worries and Counselling'and 'Health'were occupying only a small portion of the articles. The articles which were treating the practical worries and their resolutions were even rarer. 4) 'Values'of the adolescents tended to be viewed by the older generations very negatively. It was also found that the older generations gave the tendency to see the 'consumption culture'of the adolescents as a kind of 'counter culture'or'subculture'.

Keywords

References

  1. 청소년상담문제연구보고서 v.17 청소년언어문화의 실상화 대응방안 고학용
  2. 또래상담자 훈련 프로그램 개발 연구 구본용(외)
  3. PC통신을 통한 청소년 정서교육 프로그램 구본용(외)
  4. 청소년상담문제 연구보고서 v.14 대형사고와 청소년 구자순
  5. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 중등학교 성교육 개선방안을 위한 연구 구자옥(외)
  6. 청소년 도덕성증진 프로그램 연구 금명자(외)
  7. 제15회 청소년문제토론광장 청소년과 미래의식: 우리 청소년의 미래의식 조사발표 금명자(외)
  8. 청소년 폭력 및 성폭력 피해근절을 위한 대토론회: 폭력 및 성폭력 피해 실태 조사 금명자(외)
  9. 청소년 상담문제연구보고서 v.15 때리는 아이,맞는 아이: 청소년들의 폭력행동을 어떻게 상담할 것인가? 김병석
  10. 국제전화상담기관 세미나 자료 자살의 원인과 대책: 한국의 자살통계 및 사례 김선경
  11. 청소년또래상담훈련 프로그램3 김용태(외)
  12. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 학교 성교육의 현황 및 개선방향에 관한 연구 김정옥
  13. 비행청소년 상담지원정책 김진희(외)
  14. 청소년 문제유형 분류체계 Ⅰ 김창대(외)
  15. 청소년 문제유형 분류체계 Ⅱ 김창대(외)
  16. 청소년 약물남용 예방상담 김혜숙(외)
  17. 한국청소년연구 청소년생활실태 및 의식조사 연구 도종수
  18. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 청소년의 성교육을 위한 기초연구 문인자(외)
  19. 청소년상담문제연구보고서 v.7 청소년의 문화풍속도 박경애(외)
  20. 가정교육과 청소년 비행의 관계-심층적 면접에 의한 분석 박성수
  21. 제12회 특수상담사례연구발표회 현대사회환경과 청소년의 좌절 박아청
  22. 청소년상담문제연구보고서 v.7 청소년과 방송 박영상
  23. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 가정과 교육에서의 청소년문제 예방교육을 위한 기초연구 Ⅰ 배영미
  24. 청소년비행의 원인에 대한 일반적 고찰, 연구보고서 v.19집 서울청소년지도육성회 청소년문제연구소
  25. 한국가정과교육학회지 v.9 no.1 농촌지역 중학생의 학용품 구매행동에 관한 연구 신덕순(외)
  26. 청소년 상담체제발전연구 오익수(외)
  27. 청소년 범죄행동 유발 요인에 대한 심리학적 연구 원호택
  28. 청소년 폭력 및 성폭력 피해근절을 위한 대토론회 폭력 및 성폭력 피해 실태 조사 이숙영(외)
  29. 청소년 도덕성증진 프로그램 연구: 국내 도덕성 프로그램의 소개 및 평가 이은화
  30. 청소년을 위한 진로결정: 교육개혁안에 따른 청소년의 진로지도 이재창
  31. 청소년 폭력 및 성폭력 피해근절을 위한 대토론회 청소년 성폭력의 원인과 대책 이재창
  32. 청소년상담 발전의 방향과 과제 청소년상담원 양상의 문제점 및 대책 장대운
  33. 한국영유아보육학 v.6 유아기 가족 성교육 실시 정도 정민자(외)
  34. 청소년 범죄와 비행 -조기예측법을 중심으로 지광준
  35. 청소년 문제와 학교교육 한준상
  36. 제15회 청소년문제토론광장자료 청소년과 미래의식 함종한
  37. 경남대 교육대학원 석사학위논문 중학교 상담실의 운영실태에 관한 연구 허무열
  38. 범죄행동은 유전적인가? 홍성열(외 역);Lawrence Taylor(저)
  39. 교육학연구 v.15 no.2 학교 카운슬링 개선을 위한 제언발달 -모형적 접근- 홍성윤 (외)
  40. 한국가정관리학회지 v.12 no.1 동아 · 조선일보의 가정생활관련지면에 실린 기사 내용 분석 황덕순(외)
  41. J. of Social Work and Human Sexuality v.4 Cognitive restructuring of distorted beliefs associated with children sexual abuse Jehu,D.;Klassen,C.;Gazan,M.
  42. Treatment of adult supervisors of childhood abuse Gil,E.
  43. Child and adolescent psychopathology Weiner,L.B.