멀티미디어 콘텐트웨어의 효과연구-교감적 의미전달을 위한 정보설계를 중심으로-

Effectiveness of the Multimedia Contentware

  • 안상혁 (성균관대학교 예술학부 영상 학 전공)
  • 발행 : 1998.11.01

초록

디지털매체의 급격한 신장과 매체간의 융합에 따라 구현되는 멀티미디어는 새로운 콘텍트 산업을 형성하고 확장시켜 나아가고 있다. 아울러 다양한 멀티미디어 전송기술의 등장과 발전은 보다 인간의 감각에 가까운 커뮤니케이션을 가능하게 하고 있다. 콘텍트 웨어는 기본적으로 보고 듣고 즐기는 내용물로 규정되는 것으로 기존의 영상, 음향, 게임. 등과 같은 엔터테인먼트 산업을 하나로 묶는 개념으로 진전되고 있다. 디지털 신호를 기반으로 하는 정보처리 기술에 의해 창출되는 콘텐트 웨어 들은 디지털 환경에서의 커뮤티 케이션 행위의 변화를 통해 그 특성을 파악할 수 있다. 이에 따라 '정보의 전달' 위주의 양적인 효율성을 추구해온 정보설계 기술의 문제를 '정보의 이해와 해석' 이라는 효과성의 문제로 다루기 위해 필요한 개념들을 논의하기로 한다. 정보 혹은 콘텐트 홍수의 시대를 맞아 미디어 소비방향의 특징은 재미있고 흥미로운 쪽으로 흘러가고 있다는 점이다. 이에 따라 좀 더 친화성 혹은 교감 성을 높일 수 있는 콘텐트 웨어의 정보설계 방향을 교감 적 커뮤니케이션에서 찾도록 하였다.

A development of the Digital Media through media convergency is creating various contents business. Basically, contentware can be explained as something watching, listening or enjoying. It has been developing to tie a moving image with a sound and a game; something that was in the entertainment business in the past. The good way to get an insight on effectiveness of the multimedia contentware would be though the understanding of the change of communication style in digital medium. Thus, this paper covers the effectiveness problems in the semantic level rather than the accuracy and efficiency in the syntactic level in the digital media mediated communication. As the trends of the media cornsumption is moving toward more an interesting way, it is essential to build up commoness in terms of sympathy between a contentware and user. So this paper introduces the concept of commom fields of experience through the fundamentals of the phatic communication as a way to architect the multimedia content effectively.

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