초록
폐타이어가 지반의 동상방지 건설재료로서 재사용될 수 있는지를 연구하였다. 동상방지에 대한 폐타이어의 기본적인 효과를 검토하기 위해 화강풍화토에 폐타이어가루를 몇 가지의 비율로 혼합해서 준비한 시료로서 영하 $17^{\circ}$하에서 동상시험과 화강풍화토에 대한 동결깊이시험을 실내에서 수행하였다. 역청포장의 보조기층 바로 아래에 폐타이어조각을 혼합한 쇄석층을 동상방지층으로 둠으로서 실용상으로 효과적이라는 사실을 알게 되었다. 그리고 이 동상방지 층의 소요두께와 동결 지수와의 관계식을 제안하였다.
It was investigated whether the scrap tire can be recycled as a construction material for controlling the frost heave of the ground. Some frost heave tests and a frost penetration depth test in the laboratory were performed on the weathered granite soil mitred with variable amount of scrap tire powder under the atmospheric temperature at -$17^{\circ}$ to find the basic effects of the scrap tire on the control of frost. The frost heave control layer of the crushed stone mixed with scrap tire chips directly below thin subbass in the bituminous pavement was found to be effective for practical use. And the equation for the required thickness of this frost heave control layer with freezing index was suggested.