A study on the Effect of Section Shape and L/B ratio on the Performance of Planing Hull Type High Speed Fishing Vessel

활주선형 고속어선의 단면형상 및 장-폭비와 성능과의 관계에 대한 연구

  • Lee, Kwi-Joo (Dept.of Nabal Architecture Ocean Engineering, Chosun University) ;
  • Lee, Kwang-Il (Dept.of Nabal Architecture Ocean Engineering, Chosun University)
  • 이귀주 (조선대학교 선박해양공학과) ;
  • 이광일 (조선대학교 선박해양공학과)
  • Published : 1998.09.01

Abstract

For the systematic study on the resistance characteristics of the planing hull, the experimental studies on the correlation between geometrical characteristics of the subject hull forms and their hydrodynamic characteristics are carried out. This study is the first stage to develop the advanced planing hull type fishing boat and involves the followings; -Resistance characteristics for typical four different section types, -Resistance characteristics for different length-beam ratio

활주선 선형을 갖는 고속어선의 저항특성을 체계적으로 연구하기 위한 제 1단계로서 단면형상 및 장-폭비와 저항특성과의 관계에 대한 실험적 연구를 수행하였다. 본 연구는 새로운 고속 활주형 어선을 개발하기 위한 초기연구로서 다음의 내용을 포함하고 있다. - 4가지 단면형상에 대한 저항 특성 - 4가지 장-폭비에 대한 저항 특성

Keywords

References

  1. HPMV'92 Proceeding Overview of Planing Hull Developments Daniel Savitsky
  2. DTNSRDC Report No. 1314 Development and Model Tests of an Efficient Planning Hull Design Eugene P. Clement
  3. DTNSRDC Report No. 1929 Reduction of Planing Boat Resistance by Deflection of Whisker Spray Eugene P. Clement
  4. FAST '91 Proceeding Some Hull Construction Aspects of Small Patrol Boats A Mclnnes
  5. HMRI 보고서 활주형 선형의 단면형상 및 장/폭비 변화에 따른 모형시험 결과 민계식;이귀주;박만