초록
본 연구에서는 복합계통의 수송능력을 평가하던 종래의 연구결과를 발견시켜,‘각 지역에 공급되는 전력이 예측된 최대부하에 대해 얼마만큼의 여유가 있는가’를 계산하는 방법을 제안한다. 각 부하모선의 수송여유에 따른 지역간 분할의 내용을 소개하며, 계산과정에서 병목선로도 탐색하도록 하였다. 그 결과 계통에서 취약한 수송여유를 보이는 부하모선의 신뢰도 향상에 관한 자료를 얻을 수 있었다. 제안한 앨고리즘을 IEEE 신뢰도 모델계통에 적용하여 그 유용성을 검증하였다.
In this paper, an alternative method which can evaluate a marginal power exceeding yearly peak load for each load bus is proposed. The proportion of the marginal power to yearly peak load for each load bus is defined as Local Marginal Power Rate (LMPR). Furthermore, the composite system is separated base on the LMPR. The bottleneck facilities could be found, while the LMPR is estimated. Then, it is possible to provide information concerning improvement in the system reliability by bottleneck facilities. The IEEE Reliability Test System (RTS) is used to demonstrate the effectiveness of the proposed algorithm.