숏크리트 및 콘크리트 라이닝의 역학적 거동에 관한 실험 및 수치해석적 연구

A study on the structural behaviour of shotcrete and concrete lining by experimental and numerical analyses

  • 김재순 (대림산업(주)건설사업부) ;
  • 김영근 ((주)대우 건설기술연구소 토목연구실)
  • 발행 : 1998.12.01

초록

터널 라이닝은 터널의 최종 지보수단이며, 지반응력과 터널 지보재 사이의 상호작 용의 결과가 총체적으로 드러나는 면이다. 최근 콘크리트 라이닝에 발생하는 많은 균열로 인해 터널의 유지, 관리 측면에서 큰 어려움이 따르고 있어 이에 대한 해석이 요구되고 있 다. 본 연구에서는 실험과 수치해석을 통해 터널 라이닝의 역학적 거동 특성을 규명하였다. 특히 숏크리트오 콘크리트 라이닝을 모두 포함하는 복층 라이닝에대해 실험과 수치해석을 실시하여 두 라이닝 사이의 상호작용을 규명하였다. 실험은 터널 라이닝 모형 시험체에 대 해 하중, 측압, 라이닝 두께, 복층 라이닝, 복층 라이닝의 배면공동, 지반 모델 타설 등에 다양한 조건에 대해 실시하였다. 측압의 영향으로 라이닝 전반에 걸쳐 압축력이 분포하여 내하력을 증가시켰다. 라이닝의 두께가 50% 증가함에 Efkk 균열하중은 2배 정도 증가하였 다. 복층 라이닝의 배면공동으로 이해 라이닝의 내하력은 콘크리트 라이닝 두께 감소량고 k 같은 수준으로 감소하였다. 라이닝의 측벽부에 지반 모델을 타설한 경우 라이닝라이닝 어깨 부분의 밀림을 억제하여 균열하중 및 파괴하중이 크게 증가하였다. 수치해석에서는 인터페 이스 요소를 도입하여 복층 라이닝을 해석할 수 있는 수치해석 프로그램을 개발하여 실험 결과와 비교 해석을 실시하였다.

Tunnel lining is the final support of a tunnel and reflects the results of the interaction between ground and support system. Recently it is very difficult to support and manage the tunnel because the cracks on tunnel lining cause many problems in supporting and managing tunnels. Therefore the analysis of the cracks is quite strongly required. In this study, mechanical behaviour of a tunnel lining was examined by model tests and by numerical analyses. Especially the model test was examined for double linings including shotcrete and concrete lining. The model tests were carried out under various conditions taking different loading shapes, horizontal stresses, thicknesses of linings and double lining, vault opening behind the concrete lining and rock-like medium surrounding the lining. Due to horizontal stress, compressive stress prevailed on the lining. Thus the bearing capacity of the lining increased. The existence of a vault opening behind the concrete lining reduced the bearing capacity by the similar amount of reduction of concrete lining thickness. Rock-like medium cast around the side wall of the lining restrained the deflection of the lining, and the bearing capacity for cracking and failure increased vary much. In numerical analyses a algorithm which can analysis the double lining by introduction of interface element was developed. And the results of the numerical analyses were compared with the results of the model tests.

키워드

참고문헌

  1. Introduction to finite elements in Engineering(2nd edition.) Chandrupatla, T.R.;Belegund, A.D.
  2. RETC proceedings Behavior of shotcrete tunnel linings Einstein, Z.;Kuwajima, F.M.;Heinz, H.K.
  3. J. Soil Mech. Fdns Div. ASCE v.94 no.SM3 A model for the mechanics of jointed rock Goodman, R.E. (et al.)
  4. proc. Instn Civ. engrs v.65 The analysis of infilled frames using finite elements King, G.J.W.;Pandey, P.C.
  5. Numericla Methods in Rock mechanics Pande, G.N.(et al.)
  6. Results of model tests and analytical parameter studies, UMTA-MA-06-0100-83-1 Design recommendation for concrete linings Paul, S.L.;Hendron, A.J.;Cording, E.J.;Sgouros, G.E.;Saha, P.K.
  7. 5th Int. Conference on Numerical Method in Geomechanics Lining-Ground interaction in circular tunnels Rodriguez-Roa, F.
  8. Tunnelling and Underground Space Technology v.3 no.2 Criteria for plain concrete lining in water and power tunnels Singh, Bhawani(et al.)
  9. 土木學會第47回年次學術發表會 トンネル覆工の力學擧動解析(2)-覆工の欠陷對策工に關する 解析 朝倉俊弘;小島芳之;安東豊弘;小候富土夫;若菜和之
  10. 土木學會第47回年次學術發表會 トンネル覆工の力學擧動解析(3)-單線トンネルの覆工の力學擧動解析 朝倉俊弘;小島芳之;安東豊弘;川上義輝
  11. 土木學會第47回年次學術發表會 トンネル覆工の力學擧動解析(4)-トンネル覆工の模型實驗の3次元ツミユレ-ツヨン 朝倉俊弘;小島芳之;安東豊弘;佐藤豊
  12. 第 8回 岩の力學國內 ツンポヅウム講演論文集 トンネル覆工の力學擧動解析 朝倉俊弘;松本 吉雄;小島芳之;川上義輝