A Comparative Study on the Residential interior Design Preference according to consumers' characteristics

소비자 특성별 실내디자인 선호체계 비교연구-주거공간 실내디자인선호 성향을 중심으로-

  • 신화경 (상명대학교 소비자·주거학과)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

The purpose of study was to identify the interior design preference according to age gender and monthly income of subjects. Interior Image Preference Scale was used to measure Interior design preference of consumers. Data were collected from Oct. 10th 1997. to Nov. 13th 1997. The subjects were 609 adults living in Seoul. Frequency percentage mean Generalized Linear Models and Duncan's multiple range test were used for data analysis, The major results of this study were 1) the subjects generally preferred feminity complexity and modernity of interior design 2) this study revaled relative difference in interior design preference according age gender and monthly income.

Keywords

References

  1. 소비자와 시장 김기옥(외 3인)
  2. 연세대학교 대학원 박사학위논문 아파트 거주자의 주거 아이덴티티 표현에 관한 연구 김영주
  3. 대한가정학회지 v.30 no.4 실내환경의 색채의미 평가를 위한 도구개발 박영순;Guerin
  4. 한국주거학회지 v.5 no.1 도시 아파트 거주자의 주생활양식과 실내분위기 선호 연구 박영순(외 3인)
  5. 연세대학교 대학원 석사학위논문 실내환경의 평가에 있어서 색채의미에 관한 연구 신승원
  6. 대한가정학회지 아동실의 벽에 사용되는 모티브에 관한 연구 정해숙;이연숙
  7. 연세대학교 대학교 석사학위논문 가구디자인의 조형적 요소에 대한 소비자의 선호연구 오승혜
  8. 아동가구 및 아동실 환경 평가도구 개발에 관한 연구 이연숙;오찬옥
  9. 실내디자인 no.16 실내이미지 선호 측정 시각적 도구에 대한 실증적 검증 이연숙;홍미혜
  10. 연세대학교 대학원 석사학위논문 한국 주택의 실내디자인 이미지 유형 및 특성 분석 이윤정
  11. 실내디자인 no.7 수량화1류분석을 위한 실내색채의 이미지 유형별 특성 연구 이진숙(외 3인)
  12. 연세대학교 대학원 박사학위논문 실내이미지 선호 측정도구의 실증적 검증 및 사용 연구 홍미혜
  13. 소비생활연구 v.2 소비자 구매행동유형별 소비형태에 관한 연구 황정희
  14. Eneiremental design evaluation Friedann A.;C. Zimmering;E. Zube
  15. Journal of Social Issue v.45 The development of usable lexicon of environmental descriptors Kasmar, J. V.
  16. Environmental simolation Marans, R. W.;D. Stokols(eds.)
  17. Housing and Identity The house as an expression of social words Pratt, A.
  18. Journal of Consumer Research v.15 Sex typing and consumer behavior : A of test of gender schema theory Schmitt, B. H.;F. Leclerc;I. Dube Rioux
  19. Unpublished Master's Thesis. Univ. of North Carolina Fumiture needs. preference and purchasing capabilitics of public hiusing consumer Tumer, C. S.