Novel Dual-Carrier PWM and It's Implementation

새로운 이중 캐리어 PWM 및 구현 방식

  • 김경서 (LG산전 연구소 책임연구원)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

Traditional carrier-based PWM method cannot produce maximum output voltage due to dead-time compensation, w which results in degradation of voltage utilization factor compared with ideal PWM inverters, Dual-carrier PWM has b been proposed as an alternative method to solve this problem. But this method requires paying attentition to changing r reference voltage in the vicinity of maximum voltage to ensure enough dead-time. Novel dual-carrier PWM method and i it's practical implementation is proposed in this paper. The reference voltage can be changed without any restriction in t this method.

인버터의 전압 변조방식으로 널리 쓰이는 삼각파 캐리어 PWM 방식은 기준전압이 캐리어의 최대치에 가까워지면 데드타임 보상의 영향으로 직류전압을 최대로 이용할 수 없다. 따라서 데드타밍이 없는 이상적인 인버터의 경우에 비교하여 데드타임 효과 만큼 전압이용율이 낮아진다. 이를 해결하기 위한 방법으로 제시된 것이 이중 캐리어 PWM방식으로 데드타임에 관계없이 전압이용율을 최대로 할 수 있다. 그러나 기준전압이 캐리어의 최대치에 가까운 구간에서의 기준전압의 변화 패턴에 따라 데드타임 확보되지 못하는 경우가 생기고, 따라서 기준전압을 변화시킬 때 이러한 경우를 회피하기 위한 주의를 필요로 한다. 본 논문에서는 기준전압 변화 패턴에 제약이 없는 새로운 이중 캐리어 PWM 방식과 이의 실제적인 설계에 관하여 제시한다.

Keywords

References

  1. PESC'92 Confenence Pulsewidth Modulatin - a Survey J. Holtz
  2. IEEE Trans. Ind. Appl. v.24 no.1 Analysis and Realizations of a Pulsewidth Modulation Based on Voltage Space Vectors H. W. Broeck;H. C. Skudelny;G. V. Stanke
  3. Power Electronics and Variable Frequency Drives B. K. Bose
  4. IAS'96 Records Analysis of a Hybrid PWM Based on Modified Space Vector and Trangle Comparison Methods V. Blasko
  5. EPE'97 Conference Space Vector Modulation on Othogonal and Natural Frames Including the Overmodulation Range A. Haras
  6. Hitachi Single-chip Microcomputer Hardware Manual, Hithchi