Development of Classified Congestion Functions

도로유형별 지체함수 정립에 관한 연구

  • 강호익 (제일건설교통연구원 원장) ;
  • 박창호 (서울대학교 도시공학과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

지체함수는 교통량과 속도의 관계를 단조 증가함수로 단순화하여 교통수요예측의 교통배정모형에 사용되게 된다. 이 지체함수를 구하는 방법은 두가지로 구분할 수 있는데, 첫째는 교통배정을 통해 구해지는 추정 링크통행량과 실측 교통량을 비교해 가면서 정산하는 방법이고 둘째는 교통량-속도 관계로부터 직접 구하는 방법이다. 첫째 방법은 구해진 O/D 통행량표의 부정확성과 모형에 내재하는 오류가 이 지체함수에 포함될 가능성이 매우 높은 단점을 가지고 있다. 본 연구에서는 교통량-속도 관계로부터 직접 도로유형별 지체함수를 구하여 교통배정에 적용하는 새로운 방법을 정입하였다. 교통망 전체에 대하여 단일 지체함수를 적용하는 기존의 방법은, 교통량 변화에 따른 통행시 간의 변화가 보다 둔감한 고급도로에 변화는 고급도로일수록 둔감하게 나타나며, 교통배정에 도로유형별 지체함수를 적용할 경우 단일 지체함수 적용시에 비하여 고급도로에 더 많은 교통량이 배정되게 된다. 본 연구의 결과, 교통망상에서 보다 현실적인 도로유형별 분담을 이룰 수 있는 방안이 정립됨으로써, 지금까지 교통배정에 있어 상대적으로 과소평가되어 왔던 고속도? 등 고급도로의 실제 타당성을 반영할 수 있게 되어 도로의 기능적 배차구조가 확립된 효율적인 교통망을 구성할 수 있는 계기를 마련한 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. Urban Transportation Networks: Equilibrium Analysis with Mathematical Programming Methods Y. Sheffi
  2. Traffic Assignment Manual Bureau of Public Roads
  3. Studies in the Economics of Transportation M. J. Beckman;C. B. McGuire;C. B. Winsten
  4. Highway Research Board Bulletin v.297 Capacity Restraint in Assignment Programs N. A. Irwin;N. Dodd;H. G. Von Cube
  5. Highway Research Board Bulletin v.347 An Iterative Assignment Approach to Capacity Restraint on Arterial Networks R. J. Smock
  6. Highway Research Record v.6 A Capacity Restraint Algorithm for Assigning Flow to a Transport Network W. W. Mosher
  7. Modelling Transport J. D. Ortuzar;L. G. Willumsen
  8. Highway Research Record v.114 Effects of Alternate Loading Sequences on Results from Chicago Trip Distribution and Assignment Model T. J. Soltman
  9. Traffic Quarterly Urban Transportation Planning: Traffic Estimation K. R. Overgaard
  10. Technical Report Winnipeg Area Transportation Study Traffic Research Corporation
  11. PhD Thesis, The John Hopkins University Traffic Assignment and Resource Allocation in Transportation Networks S. C. Dafermos
  12. Optimization of Transport Network P. A. Steenbrink
  13. Highway Research Board Bulletin v.230 A Method for Predicting Speeds Through Signalized Street Sections E. W. Campbell;L. E. Keefer;R. W. Adams
  14. Proc. 3rd Australia Road Research Board Conference A Flow Travel-Time Relationship for Use in Transportation Planning K. B. Davidson
  15. Traffic Engineering and Control no.9 Journey Speed and Flow in Central London J. G. Wardrop
  16. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 링크체증函數 및 일반화 費用函數의 適用에 관한 고찰 이의은
  17. 서울대학교 대학원 석사학위 논문 容量抵抗函數의 比較分析 및 그 適用方案에 관한 연구 최기주
  18. Transportation Res.-A v.24A no.3 A Highway Capacity Function in Korea: Measurement and Calibration Sunduck Suh;Chang-Ho Park;Tschangho John Kim
  19. 서울대학교 환경대학원 석사학위 논문 通行配定模型의 道路容量函數 比較 및 適用에 관한 연구 주정열
  20. 서울대학교 대학원 박사학위 논문 高速道路 通行의 遲滯函數와 通行抵抗 파라메터의 敏感度 分析에 관한 연구 장덕형
  21. Implementation of a New Impedance Function for Capacity Restraint Traffic Assignment Development and D. B. Benson;W. D. Cunagin
  22. Transportation Research Record v.905 Speeds and Flows on an Urban Freeway: Some Measurements and a Hypothesis V. F. Hurdle;P. K. Datta
  23. Transportation Research Record v.1194 Some New Data That Challenge Some Old Ideas About Speed-Flow Relationships B. N. Persaud;B. F. Hurdle
  24. Transportation Research Record v.1225 Freeway Speed-Flow-Concentration Relationships: More Evidence and Interpretations J. H. Banks
  25. Preprint for Transportation Research Board Annual Meeting Traffic Management from Theory to Practice: Past, Present, Future A. D. May
  26. 道路容量便覽 건설부
  27. Highway Capacity Manual, Special Report 209(Third Edition) Transportation Research Board
  28. Robley Winfrey, Economic Analysis for Highways Highway Statistics U.S. Bureau of Public Roads