Experimental Study on Fatigue Crack in Welded Crane Runway Girders (2) -Repair methods of Fatigue Crack-

크레인 거더의 피로균열에 관한 실험적 연구 (2) -피로균열의 보수법-

  • Received : 1997.06.03
  • Published : 1998.06.30

Abstract

Four types of repair procedures are applied to the fatigue cracked crane runway gilders, which are stop-holes as crack arrester stop-holes reinforced with high strength bolts, welding repair and reinforcement with high strength bolted splices. The fatgiue cracks are reinitiated at the region where stop-holes and weld repairments are applied, while none of the cracks are observed in the cases of stop-holes reinforcement and reinforcement with high strength bolted splices. When using stop-holes and hole-reinforcement all repaired regions show a same fatigue strength to the one before the repairments. The experiments also reveal that the proper weldment is an essential factor when applying the welding repairement as a properly welding produces the same level of fatigue strength after the repairement. When the situation permits to use reinforcement with high strength boilted splices, the experiments shows the repairment is the best possible method among the procedures available.

크레인 주행거더에 발생된 피로균열에 대한 보수방법으로 stop-hole(5mm 또는 9mm), stop-hole에 고력볼트 체결, 용접. 첨판과 고력볼트에 의한 4가지 보수방법을 적용하였다. 이중에서 stop-hole로 보수를 한 경우와 용접보수를 한 경우에는 재균열이 발생하였다. 그러나 stop-hole에 고력볼트를 체결한 경우 및 첨판과 고력볼트로 보수한 경우에는 재균열이 발생하지 않았다. 보수전과 보수후 피로강도를 비교해보면 stop-hole 또는 stop-hole과 고력볼트로 보수를 한 경우에는 모두 보수전과 동등한 피로강도를 얻었다. 용접보수를 할 경우에는 정확한 시공이 시행되면 보수전과 동등한 피로강도를 기대할 수 있지만. 시공이 잘못되면 피로강도가 현저하게 저하될 수 있음을 알 수 있었다. 피로균열이 발생된 위치에 첨판과 소요볼트를 시공할 수 있는 조건이라면 첨판과 고력볼트로 보수하는 것이 가장 확실한 보수법임을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 土木學會論文集 no.341 ガセットを鎔接した引張部材の疲れ强さとストップホ-ルの效果 山田建太郞;酒井吉永;菊池洋一
  2. 構造工學論文集 v.35A ストップホ-ルボルトを締めすることによる疲勞龜裂の補修 森猛
  3. 土木學會論文集 no.368 鋼部材の龜裂補修.補强後の疲れ擧動 山田建太郞;近藤明雅
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  5. 한국강구조논문집 v.9 no.2 크레인거더의 피로균열에 관한 실험적 연구 (1), 피로균열의 발생과 진전 林成祐;金振鎬;張仁和;志賀厚