Journal of the Korea Computer Graphics Society (한국컴퓨터그래픽스학회논문지)
- Volume 3 Issue 1
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- Pages.9-15
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- 1997
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- 1975-7883(pISSN)
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- 2383-529X(eISSN)
A Bump Mapping Method Using Camera Lens
카메라 렌즈를 이용한 범프 맵핑
Abstract
Most rendering research has concentrated on two sub-problems: modeling the reflection of light sources, and calculating the direct and indirect illumination from light sources and other surfaces. As Kolb wrote in [1], the camera and lens model is an important key component of a rendering system. In this paper we describe a bump-mapping method using camera lens. It allows another level of control in rendering. We developed an efficient framework to develop customized bump mapping lens and combine with other sequence of lens elements to create various effects as shown in Figure 2,3,4,5.
지금까지 대부분의 렌더링(rendering)에 대한 연구는 빛의 반사(reflection)와 광원과 물체 표면에서의 조명(illumination)에 대한 것이었다. Kolb가 [1]에서 밝힌 것처럼 카메라와 렌즈에 대한 연구는 렌더링 연구에서 중요한 요소임에도 불구하고 연구 결과가 많지 않았다. 본 논문에서는 카메라 렌즈에서의 범프 맵핑과 새로운 렌즈개발을 위한 프레임 워크를 소개한다. 이 프레임 워크는 새로운 렌즈 개발에 쓰일 수 있고, 범프 맵핑은 그림 2,3,4,5에서처럼 어안 렌즈등 여러 다른 렌즈들과 혼합되어 다양한 효과를 거둘 수 있다.
Keywords