Acknowledgement
Supported by : 과학기술정책연구소
In this paper, we describe the construction process of a large-scale virtual environment and navigation through it. We discuss on the problems found, future directions for improvements, and related research issues. KAIST campus was chosen as a target environment and was constructed as an integrated virtual world by modeling and configurating its terrain, buildings, and other objects. Constructing a large-scale virtual world itself is an important research issue. Moreover, it can be used not only in numerous applications such as campus information system, remote education, digital library, and internet application system but also as a testbed for the realtime computer graphics.
본 논문은 대규모 가상 세계의 제작 과정과 내비게이션에 관한 접근 방법을 기술하고, 그 과정에서 발견한 문제점과 개선 방향, 그리고 관련된 연구 이슈에 대해서 논한다. 대상 가상 세계로서 KAIST캠퍼스를 택하여 캠퍼스의 지형, 건물 및 구조물들을 모델링하고 배치하여 통합된 가상 세계를 구축하였다. 대규모 가상 세계를 제작하는 것은 그 자체가 중요한 연구 이슈가 될 뿐만 아니라 제작된 가상 세계는 캠퍼스 안내 시스템, 원격 교육, 디지털 라이브러리, 인터넷 응용 등에 사용될 수 있으며 실시간 컴퓨터 그래픽스를 연구하기 위한 testbed로 사용될 수 있다.
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