The Metropolitan Chinju in Western Kyungnam with Special Reference to the Commuting Areas

경남 서부지역의 중심지 세력권 변화와 주민 통근형태 연구 -진주 도시권지역의 통근-역통근을 중심으로-

  • Kwak, Chul-Hong (Department of Geography Education, Gyeongsang National University) ;
  • Lee, Jeon (Department of Geography Education, Gyeongsang National University)
  • 곽철홍 (경상대학교 사회교육과(지리)) ;
  • 이전 (경상대학교 사회교육과(지리))
  • Published : 1997.06.30

Abstract

The impact of a central place on daily living over wide outlying territory has been one of traditional subjects in the field of urban geography. The flow of rural population toward the central city of Chinju characterizes the population movement in Western Kyungnam, where the spillover of urban population into outlying areas, an especially prominent phenomenon in American society, does not occur. The central city of Chinju is supposed to be the most favored settlement area in Western Kyungnam. More than two thousands of teachers. who live in Chinju, cross the city boundary each morning to do their jobs in Western Kyungnam. But only ninety teachers living outside Chinju commute to the workplace in the city. The teachers willingly spend hours commuting each day to enjoy better quality of life in the central city. In fact, the central city of Chinju functions as bedroom communities for many middle-class workers in Western Kyungnam. On the basis of teachers' commuting behavior, four levels of Chinju's urban spheres are identified in Western Kyungnam. As Table-6 and Figure-2 show, the first-order level of Chinju's sphere includes most Myuns of Sanchung/Hadong Guns and some Myuns of Sachun/Gosung Guns. The second-order level comprises Sanchung/Sachun Eubs and many Myuns of Sachun /Gosung Guns. The third-order level is made up of Samchunpo, Hadong/Gosung/Eryung/Namhae/Habchun/Hamyang Eups, and many Myuns of Eryung/Namhae/Habchun Guns. And all of Guchang Gun and most Myuns of Hamyang Gun belong to the fourth-order level of Chinju's sphere. The influence sphere of Metropolitan Chinju is extended farther in the direction of less competition with other metropolises. Such a situation occurs to the west and south of Chinju. Daily commuting, defined as the journeys to and from work, is an excellent indicator for delimiting urban spheres of influence.

도시세력권은 도시의 인구와 경제규모, 교육 문화 의료시설을 비롯한 제반 서비스기능의 정도 등에 따라 결정되는데, 통근권은 도시세력권을 결정하는 가장 좋은 지표에 속한다. 왜냐하면 통근권은 지역 주민들의 규칙적인 일상생활과 직접적으로 관계되며 매일의 유동량을 정확하게 표현해 주기 때문이다. 본 연구는 경남 서부지역의 중심지 세력권 변화와 이에 따른 주민 통근행태의 성격을 구명하는 것을 목적으로 한다. 진주시는 전국 차원에서 보면 지방 중소도시에 지나지 않지만 경남 서부지역에서는 절대적인 중심지 역할을 수행하고 있으며 매우 넓은 세력권을 갖는다. 본 연구에서는 경남 서부지역 중심지들의 세력권을 인구와 산업의 변화를 통하여 고찰하고, 주민들의 통근행태를 주택-인구센서스의 통근-통학자료와 진주시 의료기관의 환자 동계자료 및 초 중등학교 교사들의 통근자료를 통하여 분석한다. 특히 교사들의 통근율에 따른 진주 도시세력권은 진주시로부터의 거리조락성과 도시간의 세력권 경합관계에 따라 결정된다. 경남 서부지역 교사들의 역통근 행태는 학교가 입지한 지역사회의 입장에서는 부정적 영향이 보다 크게 작용하고 있는 것으로 확인된다. 따라서 농어촌의 소규모 중심지들에 대한 각종 서비스시설을 확충함으로써 지역간 균형개발을 도모하여야 할 것이다.

Keywords