Research and Teacher Education: Including Human Factor

인간적 요소를 고려한 교육 연구와 교사 교육

  • Published : 1997.01.01

Abstract

A great amount of research and reform has teen done in education, but not much about education has been improved. Much of the research and debate has stemmed from the attempt at making education a science. But, in most of this research, a very important factor has been left out - the individual, Techniques and procedures that are used by scientists on animals in controlled situations in laboratory setting can not be used effectively on humans. Therefore, we must team from our past, decide what we want from education - from the student and the teacher, match our methods with our goals, and look towards the future, while always keeping in mind-the human factor.

교육 분야에 상당히 많은 연구가 있었고, 교육 개혁 또한 수 차례에 걸쳐 이루어졌다. 그러나 실질적으로 교육에서 진정으로 도움이 될 만한 발전을 이루지는 못했다고 말할 수 있다. 많은 교육 연구와 교육 논쟁들은 교육을 하나의 과학으로 만들려는 시도를 저지해 왔다. 그러나 대부분의 연구물들은 교육에 있어서 아주 중요한 요소인 인간 개인의 특질적 성향에 대한 요소를 빠트리고 연구를 전개해 온 것이다. 과학자들이 실험실이나 컨트롤된 환경에서 동물들에 사용했던 연구 기술이나 연구 과정 등은 교육 환경에 처한 인간에게는 효과적으로 적용될 수 없는 것이다. 따라서, 우리는 우리가 해 온 과거로부터 잘못된 것을 인지하고 교육에 있어서는 늘상 인간이라는 요소를 염두에 두고 교육이 진정으로 원하는 것이 무엇인지 - 학생 그리고 교사가 원하는 것이 무엇인지를 - 결정해서 우리의 교육 목표와 우리의 방법을 일치시키고, 미래를 바라볼 수 있어야 한다.

Keywords