A Study on Curriculum Revision Orientation of Practical Arts Education : Home Economics Education in Elementary School

초등 실과(가정)의 교육과정 개정 방향에 관한 연구

  • 전세경 (공주교육대학교 실과교육과)
  • Published : 1997.06.01

Abstract

The purposes of this study are 1) to identify the position and the problems of Home Economics in Elementary School, and 2) to propose orientation for the future curriculum revision. Elementary Home Economics, historically, has been partially practiced as a part of Practical Arts Education. As a results, the nature of Home Economics Education has been distorted and lacked the disciplinary consistency with Middle School Home Economics Education: the curriculum of Home Economics Education ignored the importance of the understanding family life as well as underscored the technical skills. The identified status and problems has on implication for the subject’s further development. The propositions for Elementary Home Economics Education which has the original intention, are as follows:(1) the curriculum of Practical Arts Education must be built on theorectical base and criteria. (2) the name of subject, Practical Arts Education, must be changed to [Technology$.$Home Economics]. (3) the contents of the subject must be practical which to promote motivations and interest of students.

Keywords

References

  1. 실과교육연구 v.1 no.1 실과교수-학습 문제와 개선방안 강항녀
  2. 실과교육론 곽상만
  3. 국민학교 교육과정 해설 1 · 2 · 3 교육부
  4. 중학교 가정과 교육과정 해설 교육부
  5. 한국실과 교육학회 창립총회 및 학술 발표대회 [21세기를 대비한 초등 실과교육의 발전방향모색] 토론문 초등학교 실과 교육과정 개정의 방향에 관한 토론 김인근
  6. 대한공업교육학회지 v.16 no.1 초 · 중 · 고등학교 실과 및 실업 · 가정 교과체제 개선방안 김진순
  7. 가정학원론 서정희(외)
  8. 한국가정교육학회지 v.2 no.1 가정과 교수학습의 실제, 한국가정과 교육학회 제 2차 학술대회 주제강연 윤서석
  9. 대한가정학회지 v.27 중등학교 가정과 교육의 문제점 이기훈
  10. 중앙대학교 박사학위논문 가정학이 추구하는 가정의 안녕과 복지의 개념에 관한 연구 이영세
  11. 한국실과교육학회 창립총회 및 학술발표대회 [21세기를 대비한 초등 실과교육의 발전방향 모색] 발표문 초등학교 실과 교육과정 개정의 방향 이용순
  12. 가정학원론 이정연;유영주
  13. 실과교육 전국교육대학교 실과교육연구회 편
  14. 실과교육연구 v.제9집 초등 실과교육의 정체성과 정당성에 관한 이론적 탐색 최유현