A Study on the Effect of Thermal Deformation and Color Changes during the Firing Processes of Porcelain Clay(I)

자기소지의 소성 과정 중 열변형과 색 변화에 관한 연구(I)

  • 김종태 (청주대학교 예술대학 공예학과)
  • Published : 1997.08.01

Abstract

There were the changes of shapes and color tones when the soil materials e.g. Blue-Porcelain, White-Porcelain, Bunchong, mixed A and B, mullite, Sanchong and Ongki - used by most domestic ceramic artists - were glazed at $ 950^{\circ}C,; 1200^{\circ}C,; 1250^{\circ}C,; 1280^{\circ}C,;1300^{\circ}C$ After the materials were dried out at 120t: in an electric oven, they were mixed with water, keeping the percentage of moisture content 25% and kneaded specimens which are hexahedron by $$ 250{\times}30{\times}8mm$$were produced and dried after calibrated at 200mm interval with a vernier caliper. After the materials were dried and glazed, they showed few shape-changes at $950^{\circ}C$ but began to changed at $1200^{\circ}C$,especially Bunchong and Ongki made rapid changes. In the case of color-change, White-Porcelain changed very little. The color of Blue-Porcelain, mixed A and B, Sanchong, Mullite changed to ]aune brilliant as temperature went up but Bunchong and Ongki changed to dark brown or dark chocolate under the same conditions. This study aims at suggestion of the basic data which minimize failure rates by recognizing the property of the materials on the basis of this study and regulating shape-change phenomena and sensitive changes of color when ceramic artists work.

국내에서 도예 가들이 가장 많이 사용하고 있는 청자 토, 백자 토, 분청 토, 혼합 A토, 혼합 B토, 뮬라이트 토, 산청 토, 옹기 토들을 $ 950^{\circ}C,; 1200^{\circ}C,; 1250^{\circ}C,; 1280^{\circ}C,; 1300^{\circ}C$로 소성 했을 때의 자화 왜곡도와 발색 변화를 살펴보았다. 각 소지 원료를 전기 로에서 120로 완전히 건조한 다음, 함수율이 25%가 되도록 일정하게 유지시켜 혼합한 후 반죽하였다. 시편은 $ 250{\times}30{\times}8mm$의 직육면체로 제작하였다. 시편에 버니어클레버스로 200mm 간격의 눈금을 표시한 후 충분히 건조시켰다. 건조 후 전기 로에서 소성 하였을 때의 소지들의 왜곡도 변화를 살펴보면 $950^{\circ}C$에서는 변형이 일어나지 않았고, $1200^{\circ}C$부터 왜곡현상이 발생되었다. 특히 분청 토와 옹기 토가 급격한 변화를 보였다. 발색변화를 살펴보면 백자소지 자체는 거의 변화가 없었다. 청자 토, 혼합A토, 혼합B토, 산청 토, 뮬라이트 토는 고온으로 올라갈수록 Jaune briliant 색을 띄었다. 그러나 분청 토, 옹기 토는 dark brown 내지 dark chocolate색으로 변화되었다. 본 연구는 이러한 소지실험을 토대로 각 소지의 특성을 사전에 인식하여, 도예 가들이 작업에 임할 때 고려해야하는 작품의 열변형과 민감한 색상변화를 조절할 수 있게 함으로서 작업 실패율을 최소화할 수 있는 기초자료를 제시하고자 하였다.

Keywords