A study on the interrelation to simplicity of Symbolmarks & Images

심벌마크의 단순성과 이미지의 상관관계에 대한 연구

  • Published : 1997.05.01

Abstract

The emphasis of simplicity in design is because of the desire to deliver much content with a simplest way. Since in general, a simple form is outstanding in its symbolical nature and the relief of plastic beauty is easy by it, it is usually applied to a form of a symbol mark. However, in the meantime, if any local autonomous group or enterprise which has not tried to give efforts to its advertisement than they might expect and might be disadvantageous in competition. For consumers, when they experienced several, forms of simple, symbol mark, would not remember the special features of each mark. Rather, for the psychology of perception, they might remember only the formative, common features, there by grouping the marks by their common features. In this study, some symbol marks in Dobong-gu Ward Office and Wonju city were inspected, reviewed, and analized. And its is a finding that the subjects of this study could not distinguish or identify any of marks from another mark having a similar image of it: the reason is that the simplicity of a symbol mark made or allowed them to recognize it identical with the other imaged: it proves that the mistakes, defects of memory, and accumulated errors are oriented to the identical image. After all, the appearented image and perceived image are differnt. Any of symbolmarks which takes a simple form does not mean the perceived image is also simple. As a final conclusion, designers, in order to produce any of competitive symbolmarks, need to thoroughly understand psychology of gestalt.

디자인에 있어서 단순성이 강조되는 것은 가장 간단한 방식으로 가장 많은 내용을 전달하기를 바라기 때문이다. 일반적으로 단순한 형태는 상징성이 뛰어나고, 조형미의 부각이 용이하기 때문에 심벌마크의 형태에 적용된다. 그러나 선전 광고에 힘쓰지 않는 지방자치구나 기업들이 이렇게 단순한 형태의 심벌마크를 도입한다면 경쟁에서 불리해진다. 소비자들은 단순한 형태의 심벌마크를 여러 개 대하다 보면, 각각의 특징을 기억하지 못한다. 오히려 지각의 심리는 심벌마크의 조형적 공통점만을 기억하여 무리(Gruping)지어 버린다. 본 논문에서는 도봉구청과 원주시의 심벌마크를 조사분석 했다. 피험자들은 실험에서 이들 마크를 유사한 이미지를 가진 마크와 구분하지 못했다. 이유는 심벌마크의 단순성이 다른 이미지들과 동일한 것으로 인지하게 했기 때문이다. 먼저 본 심벌마크에 대한 착오, 기억장애, 그리고 누적되는 오차들은 동일한 이미지 쪽으로 향하고 있음을 입증했다. 제시된 이미지와 지각된 이미지는 다르다. 심벌마크가 단순한 형태를 취한다고 해서 지각된 이미지도 단순한 것은 아니다. 디자이너는 경쟁력 있는 심벌마크를 제작하기 위해서 조형심리에 대한 철저한 이해가 필요하다고 본다.

Keywords