Green Design Factors on Product Development

제품개발에 있어서의 환경 보존적 디자인 요인에 관한 연구-인식 전환 적 측면을 중심으로-

  • 조영식 (이화여자대학교 정보디자인과)
  • Published : 1997.05.01

Abstract

We easily witness that environmental issue is very critical point to affluence upon a restructuring the value system of human being. Therefore it is obvious that this issue affluence upon the field of design as well. The most important feature of environmental issue is 'wholeness' in itself. It means that we have to approach and to solve it as a whole. Also, design is to be done at the same way. The creative professionalism of design could provide a clue to solve the problem, but designer are tend to seek a solution in a just partial way such as recycling and packaging. But those attitude may cause more problems and spread it futhermore. Therefore this study is analysis some recognitive turning factors in order to solve the problems as a whole, and to suggest a appropriate methods according to such a view point. Even internal retrospect in design itself or external demand from the other, If we look away this issue, the real purpose of design, contributing for society, should be diluted by ourselves.

환경보존의 문제가, 재편되어져 가는 가치구조에 있어 매우 결정적인 영향을 미치고 있다는 것은 우리 주위에서 쉽게 목격되어지고 있다. 디자인 역시 이런 환경 보존의 요인이 디자인의 가치구조 재편에 커다란 영향을 미친다는 것은 자명한 사실이다. 환경 보존의 문제가 갖는 가장 중요한 특성은 그 자체가 매우 총체적인 성격을 띈다는 것이다. 이는 그 문제의 접근과 그 해결방안이 총체적이어야만 한다는 것을 의미한다. 역시 환경 보존을 위한 디자인의 문제 접근과 그 해결 역시 같은 맥락에서 이루어져야 한다. 따라서 디자인이라는 분야의 전문성은 이러한 문제를 해결하는데 중요한 단서를 제공할 수 있는 것이다. 그러한 환경 보존의 문제에 있어 디자인 일반에는 재활용이나 포장 등과 같은 지엽적인 부분에서만 그 해결의 실마리를 찾으려 하는 경향이 있다. 하지만 이는 문제 전체를 왜곡시키거나 문제를 더욱더 확산시킬 수 있는 잠재성이 내재해 있는 것이다. 따라서 본 연구는 그 해결방안을 총체적으로 도출시키기 위한 인식 적 전환 요인을 분석하고 그에 따른 적절한 방법적 측면을 제안하기 위한 것이다. 디자인 내부의 자기반성이든, 디자인 외부의 요구이든 이젠 환경 보존의 문제 해결을 외면한다면 사회적 공헌을 위한 디자인의 진정한 고유 목적이 희석될 수밖에 없는 것이다.

Keywords