초록
움직임 보상 부호화 가법은 연속한 비디오 프레임간의 시간적 증복성을 제거하기 때문에 비디오 영상 압축에 매우 중요한 역합을 한다. 그러나 많은 계산량으로 인하여 실시간 응용이나 고해상도 응용에 많은 어려움이 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 빠른 탑색 가법과 하드웨어 설계 기법이 활발히 연구되어 왔다. 특히 계산량을 크게 줄이고 안정된 성능을 갖는 삼단계 탐색 기법이 널리 이용되고 있으며 이를 기반으로 한 새로운 탐색 기법들이 제안되었다 본 논문에서는 인접한 블럭들의 움직임 벡터가 미치는 영향을 고려하여 수정된 삼단계 탐색 기법을 제안하고 이의 성능을 평가한다. 실험에 의하여 제안된 기법이 삼단계 탐색 기법에 비교하여 적은 계산량을 가지며, MAE 측면에서 이득이 있음을 보였다.
The motion comensated video coding technology is very improtant to compress video signal since it reduces the temporal redundancies in successive frames. But the computational complexity of the motion estimation(ME) is too enormous to use in the area of real-time and/or resolution video processing applications. To reduce the complexity of ME, fast search algoritjms and hardware design methods are developed. Especially, the three step search(TSS) is well known method which shows stable performance in various video sequences. And other variations of TSS are developed to get better performance andto reduce the complexity. In this paepr, we present the modified TSS using neighboring block's motion vectors to determine first step motion vector in TSS. The presented method uses the correlation of the adjacent blocks with same motion field. The simualtion resutls show that it has a good MAE performance and low complexity comparing with original TSS.