Abstract
In this paper, we envisioned a multimedia object recognition system processing and combinig information from all available sources, such as 2-D, 3-D, color and sound data. Out of the overall system, we proposed 3-D information extraction and object recognition methods. Firstly, surfaces are classified by z-gradient from the range data, surface features are extracted using the intersection of normal vectors. Also feature relationship such as intersection angle and distance is established between the surfaces. Secondly, recognition is accomplished by matching process which is improtant step in the image understanding systems. Matching process is very improtant procedures because of more general and more efficient method is needed in the field of multimedia sytem. Therefore, we focused the proposal of matching process and in this article, first of all, we deal with the matching process of the 3-D object. Similarity measures are calculated.
본 논문은 2차원 정보, 3차원 정보 그리고 그 밖의 각종 유용한 정보를 취합하여 이를 상호 보완하여 인식하는 멀티미디어 시스템 중의 한 부분으로 이중 3차원 정보를 추출하고 정합 하는 방법을 제안하고자 한다. 우선 거리 영상으로부터 z축 기울기를 이용하여 표면 분류를 행하고 법선 벡터들의 교점을 통해 각 표면들에 대한 특징을 추출한다. 또한 각 표면들로 부터 이루는 각이나 거리등과 같은 특징 관계를 설정한다. 이후 정합 과정을 통해 인식을 수행하게 되는데 정합 과정은 영상인식의 최종 단계로 대단히 중요한 과정중의 하나가 된다. 왜냐하면 멀티미디어 시스템은 각종 정보를 취합하여 정합 과정을 수행해야 하기 때문에 취합한 모든 정보를 보다 보편적이고 효율적으로 정합하는 방법론의 제시가 중요하기 때문이다. 따라서 본 논문에서는 정합 과정 수행에 필요한 보편적 방법론의 제안에 초점을 맞추고자 하며 이중 우선 3차원 물체의 정합과정에 대해 다루고자 한다. 이를 위해 롤이론을 적용하여 유사도를 측정하며 이를 퍼지 관계 행렬을 구성하여 인식을 수행한다. 최종적으로 실험에 의해 본 논문의 유용성을 입증하고자 한다.