Comparisons of patients' selection and satisfaction between corporate and university hospitals

기업병원과 대학병원의 병원선택 및 환자만족도 요인 비교

  • 이인경 (연세대학교 보건대학원) ;
  • 박종연 (연세대학교 보건대학원) ;
  • 채영문 (연세대학교 보건대학원) ;
  • 이해종 (연세대학교 보건과학대학 보건행정학과) ;
  • 김동기 (연세대학교 의과대학 의학통계학과)
  • Published : 1997.05.01

Abstract

The purpose of this study was to identify the reason for patients to choose a hospital. We divided the hospital into two types of hospitals : corporate hospitals and university hospitals. We inverstigated patients' satisfaction according to the image of hospitals. For this purpose, two corporate hospitals and two university hospitals were selected. Data were collected from the self-administered questionnaire for the patients admitted to these four hospitals in April 1996. 772 questionnaires were collected and 55 cases had no answer or insincere answers. So, we used 707 questionnaires for the analysis. Corporate hospitals had modern facilities. However, patients preferred university hospitals because of the reliability of medical staffs and easy accessibility. University hospitals had higher level of satisfaction of medical services, while the corporate hospital had higher level of satisfaction to the friendly atmosphere, and kindness of hospital staffs. When the patients come to hospitals again after discharge, they would consider medical services, hospital atmosphere, and kindness of medical staffs regardless of hospital types. In conclusion, the reasons for patients selecting university hospitals are reliability, history, and tradition of medical services. Instead,, the reasons for patients selecting corporate hospitals are modernization of hospital facilities.

Keywords

References

  1. 연세대학교 보건대학원 석사논문 병원 마아케팅 전략에 관한 연구 김경준
  2. 충남의대잡지 v.19 no.1 입원중인 환자들의 권리인식과 만족도 김선민
  3. 연세대학교 대학원 석사논문 병원의 이미지가 병원선택에 미치는 영향 분석 김성연
  4. 예방의학회지 v.24 no.1 우리 나라 병원의 서비스 다각화 추세와 관련요인 분석 김한중;조우현;이선희
  5. 대한병원협회지 미래지향적 병원경영 전략 문옥륜
  6. 연세대학교 대학원 석사논문 병원마케팅 전략수립을 위한 환자들의 병원 선택요인에 관한 연구 박창균
  7. 연세대학교 보건대학원 석사논문 한 중소병원의 마케팅 전략수립을 위한 실증적 연구 변주선
  8. 연세대학교 보건대학원 석사논문 병원의 소비자 선호요인분석 서현정
  9. 연세대학교 보건대학원 석사논문 병원 이미지 평가에 관한 연구 오태형
  10. 대한예방의학회지 v.27 no.2 병원 외래방문환자의 만족도 평가 및 관련요인에 대한 연구 이상일
  11. 계명의대논문집 v.12 no.3 K대학병원 서어비스에 대한 소비자 만족도 이태섭
  12. 대한병원협회지 v.18 no.10 마케팅의 정의와 병원에서의 도입 이해종
  13. 예방의학회지 v.28 no.4 대학운영병원과 기업운영병원에 대한 이미지 비교 이해종
  14. 대한기독병원협회지 v.17 no.1 우리 나라 병원에 대한 'SERVQUAL' 적용가능성 조우현;박종연;진기남;전기홍
  15. Advances in Consumer Reseach v.12 The effect of abnd and price information on subjective production evaluations Dodds WB;Kent B;Monroe
  16. Health Care Management Review Marketing physician services in an academic medical center Eudes JA(et al)
  17. Consumer behavior : application of theory Howard JA
  18. Hospitals v.16 What makes consumers select a hospital? Inguanzo JM;Harju M
  19. Top Health Care Finance Marketing hospital quality Jensen J
  20. Perspectives in consumer behavior Kassarjian HH;Robertson TS
  21. Journal of Marketing v.33 no.4 Broadening the concept of marketing Kotler P;Levy SJ
  22. Practical applications of recent retail image research May EG
  23. Reseach in Marketing v.5 The nature of product-related attributes Myers JH;Shocker AD
  24. Advertising and consumer psychology Understanding consumers' cognitive structures : implications for advertising strategy Olson JC;Reynolds TJ
  25. Harvard Business Review Management and the world's Drucker PF
  26. Marketing by objectives for hospitals Robin E;Scott MacStravic
  27. The nature of human values Rokeach MJ
  28. Hospital health promotion Sol N;Wilson PK
  29. Measuring patient satisfaction for improved patient services Strasser S;Davis RM
  30. Marketing by hospitals : myths and realities Whittington FB;Dillon R
  31. Journal of Marketing v.39 Using the benefit chain for improved strategy formation Young S;Feigin B