A Study of School program in the Case of Library and Information Science in Korea

한국문헌정보학의 학부제 도입에 관한 연구

  • 구본영 (서울여자대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1996.06.01

Abstract

At present, Korean universities and colleges are confronted with a strong challenge, within and without, demanding a drastic change or innovation of university education. Discussion on the propulsion of the School Program is now under way as one of the means to reform the university education With such a background in mind, we have considered what should be the desirable course of Library and Information Science in Korea. We have considered the characteristic features and roles of library and information professionals to cope with the now approaching information society and the changing conditons of educational environment We have collected the pros and cons among professors of tile School Program, and investigated the curricula of the three universities which are at present practicing the School Program. Of the 139 professors to whom we have sent the questionnaries, $92(66\%)$ responded, of which the pros were 42 and the cons were 45. The model plan for the School Program is 'departmental school program' $(44\%)$, which purports to adopt 'departmental school program', with the curricula and material resources being utilized in common, or to adopt joint-appointment system with the common utilization of teaching materials and the introduction of a limited dual major system. The argument against introduction the School Program was that because of the peculiar nature of the discipline itself, Library and Information Science can not be merged with any other discipline.

현재 한국의 대학사회는 안팎으로 거센 도전을 받으면서 변화와 개혁위 소리가 높다. 한국 대학 개혁의 방안으로 학부제(School Program)의 추진 논의가 진행되고 있는 가운데, 과연 문헌정보학과의 진로는 어떻게 설정해야 바람직한 방향으로 갈 것인가를 검토하였다. 다가오는 정보화사회에 대처해 나갈 문헌정보 전문직의 특성과 역할 그리고 교육의 변화를 살펴보고, 학부제에 대한 교수들의 찬성과 반대 의견을 수렴한 후 현재 학부제를 실시하고 있는 3개 대학교의 교육과정을 조사하였다. 한국 문헌정보학 교수 139명에게 설문지를 보낸 결과 92명$(66\%)$이 응답했고 그중 학부제 찬성이 42명, 그리고 학부제 반대 45명으로 나타났다. 학부제 찬성 모형안은 $\ulcorner$학과중심형 학부제$\lrcorner$$44\%$로 가장 많다. 이 안은 현재와 같은 학과중심으로 운영하되는 커리큘럼 기자제 등의 영역만 공동활용하거나 협약교수제를 운영하면서 공동교재활용과 제한된 복수전공제도를 도입하는 형태이다. 학부제 도입을 반대하는 이유는 $\ulcorner$문헌정보학과는 학문의 성격상 다른 학과와는 통합되기 어렵다.$\lrcorner$는 이유를 가장 많이 지적하고 있다.

Keywords