Bump mapping algorithm for polygonal model and its hardware implementation

다각형 모델에서 범프 맵핑을 수행하기 위한 알고리즘과 하드웨어 구현

  • Choi, Seung-Hak (Graphics Lab., Samsung Advanced Institute of Technology) ;
  • Mun, Byung-In (Graphics Lab., Samsung Advanced Institute of Technology) ;
  • Eo, Kil-Su (Graphics Lab., Samsung Advanced Institute of Technology) ;
  • Lee, Hong-Youl (Graphics Lab., Samsung Advanced Institute of Technology)
  • 최승학 (삼성종합기술원 그래픽스 연구실) ;
  • 문병인 (삼성종합기술원 그래픽스 연구실) ;
  • 어길수 (삼성종합기술원 그래픽스 연구실) ;
  • 이홍렬 (삼성종합기술원 그래픽스 연구실)
  • Published : 1996.06.01

Abstract

Bump mapping is an elegant rendering technique to simulate wrinkled surfaces such as bark, which enables to produce more realistic image than texture-mapped one. This paper presents a new algorithm for bump mapping along with a hardware architecture to run our algorithm in real-time. The proposed approach is more efficient than previous one, and in particular, our hardware architecture is simpler to implement.

범프 맵핑(bump mapping)은 나무껍질과 같은 울퉁불퉁한 물체를 표현하기 위한 방법으로서 텍스쳐 맵핑(texture mapping)보다 더욱 사실적인 영상을 얻을 수 있는 렌더링(rendering) 기법이다. 본 논문에서는 기존의 범프 맵핑 알고리즘의 단점을 보완한 새로운 알고리즘을 제시하며, 또한 이 알고리즘을 실시간으로 처리하기 위한 하드웨어 구조를 제시한다. 이는 기존의 구조에 비해 구현하기가 더욱 간단한 것이다.

Keywords