A Kinematics Approach to 3D Graphical Interface

3D 그래픽스 인터페이스에 대한 운동학적 접근

  • 이주행 (포항공과대학교 전산학과) ;
  • 장태익 (포항공과대학교 전산학과) ;
  • 김명수 (포항공과대학교 전산학과) ;
  • 김만수 (한국전자통신연구소, 자연어처리 연구실) ;
  • 정경택 (한국전자통신연구소, 자연어처리 연구실) ;
  • 이의택 (한국전자통신연구소, 자연어처리 연구실)
  • Published : 1996.12.01

Abstract

In 3D graphics interface, 3D objects and virtual camera have many degrees of freedom. We interpret the control of 3D objects and virtual camera as a problem of kinematics and inverse kinematics. It is well known that extra degrees of freedom introduce various singularities in inverse kinematics. In this paper, we approach 3D graphics interface problems by reducing redundant degrees of freedom so that the control degrees of freedom matches with the degrees of freedom in the motions of 3D objects and virtual camera.

3차원 그래픽스 인터페이스에 있어서 객체 및 가상 카메라 제어의 문제는 운동학이나 역운동학의 문제로 해석할 수 있다. 역운동학에서 잉여자유도가 많으면 singularity가 빈번하게 발생한다는 사실이 잘 알려져 있다. 본 연구에서는 잉여자유도를 줄이는 관점에서 3차원 그래픽스 인터페이스의 문제를 재조명하고 이에 대한 부분적인 해결방안을 제시한다.

Keywords