효율적인 가시성 연산을 위한 확장된 광 버퍼

Extended Light Buffers for Efficient Visibility Operations

  • 김자희 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 권범준 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 김대승 (한국과학기술원 전산학과) ;
  • 신성용 (한국과학기술원 전산학과)
  • 발행 : 1996.12.01

초록

가시성 연산은 렌더링 시간의 대부분을 차지하므로 렌더링에서의 가시성 연산 효율을 높이는 것은 중요한 과제이다. 본 논문에서는 면광원에 대한 광 버퍼를 제안함으로써 광원으로부터의 효율적인 가시성 연산을 제공하고, 이를 광원 이외의 임의의 영역들로부터의 가시성 연산을 지원하도록 확장한다. 이와 같은 광 버퍼는 그림자 생성, 광선 추적법, 그리고 래디오시티 등에 잘 응용된다. 본 논문의 실험 결과는 광 버퍼가 기존에 개발된 BSP 트리, 선형 격자, 그리고 팔진 트리 등과 같은 자료 구조에 비해 보다 효율적인 가시성 연산을 지원한다는 사실을 입증한다.

It is important issue to increase the efficiency of visibility operations in rendering since the most of rendering time is spent for performing visibility operations. In this paper, we present light buffers of area light sources, which provide efficient visibility operations from the sources. The light buffers are extended to support visibility operations not originated from the sources. We also explore their applications such as shadow generation, ray tracing and radiosity. Our experimental results show that the light buffers support more efficient visibility operations than the previously developed data structures including BSP trees, linear grids, and octrees.

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